Svar: Vil om på maven under amning
5. juni 2011
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din datter er meget bevidst om amningen nu, at hun ved at du er en ting og brystet er noget andet. Da hun var helt lille, skelnede hun ikke mellem dette, man kan sige at du og brystet var et - men nu ved hun godt, at du er mor og at amme er noget andet.
Det betyder at hun godt kan finde på at bide dig, for at se hvordan du reagerer, ligesom hun kan komme og selv løfte op i trøjen for at vise dig, at hun vil ammes. Hun kan også kravle hen, tage brystet amme lidt, kravle lidt væk igen osv. og på den måde måske næsten lege lidt med brystet og lege lidt med det at være selvstyrende. Hun er jo godt igang med at kravle og udvikle sig motorisk og øver sin selvstændighed og det at hoppe af og på brystet så bevidst som hun gør det, er på en gang en måde hun både separerer sig og gentilnærmer sig dig.
Jeg synes du skal udnytte at hun nu viser parathed til at kunne indføre et nyt putteritual, hvor du derfor ikke længere lægger dig med hende, men i stedet starter med en godnatgrød, ammer hende og derefter putter hende i seng. Når hun så ligger der, så kan hun godt tumle lidt rundt, finde roen og imens kan du så læse lidt og synge lidt for hende og hun hjælpes på den måde til at overgive sig til natten :)
Jeg tænker at det altså handler om alder og udvikling, og også om at hun naturligt har brug for at tumle lidt omkring inden hun er helt klar til at skulle sove. Og den uro, kan hun få lov at have i sin seng, så hun bliver bevidst om at det jo netop er sengetid og tid til at sove :)
Rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske