Svar: Ny rutine med mindre amning?
5. juni 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Udlandsdansker
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og som jeg læser din plan, for dagen, så lyder det faktisk som om at din datter er parat til dette :)
De er også sådan at de fleste børn i denne alder, vil have brug for at sove 13½ time i døgnet. Dette er gennemsnitligt, så nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre :) Det kan være fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 2-2½ time til middag og 11 timer om natten.
HOs jer sover jeres dater fra ca kl. 20 til kl 08 - altså 12 timer om natten og ofte sover hun et par timer til middag. Det er altså ofte sådan, at hun når op på ca 14 timers søvn i døgnet og derfor er det helt naturligt at hun nogle gange ikke kan sove før kl. er 20.30 eller at hun ikke sover mere end 1½ time til middag. Det er normalt og det er hvad du kan forvente :)
Jeg kunne godt tænke mig, at din datter fik lidt mere rigtig mad i løbet af dagen og mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Morgen 8.30: Havregrød (oatmeal) - det kan du få, hvor du bor. Alternativt kan hun få rå havregryn med lidt sukker og letmælk. Tilbydes vand eller letmælk af kop.
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, bag f.eks. havregrynsboller selv eller køb mere fiberholdige brødtyper til hende. Må gerne få frisk frugt, frugtmos, æg osv. Vand af kop.
Frokost 12: Varm middagsmad - bestående af kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Kan også tilbydes kol frokost i form af fiberholdigt brød med kød eller fiskepålæg, suppleret med rejer, muslinger, stykker af frikadelle, kogte grøntsager, ris, pasta og lignende. Vand af kop.
Ammes evt. og puttes til middagslur kl 13. Sover her et par timer.
Eftermiddag 15.30-16: En portion neutral yoghurt, tykmælk eller lignende med drys, revne æbler, banan. ½ fiberholdig bolle med smør og ost, frisk frugt - og evt. lidt cheerios. Vand af kop.
Aften 18: Aftensmad som I andre spiser - skal spise helt almindelig børnevenlig mad. Kan få pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller - kød eller fiskedeller, fiskefilet, laks fra ovnen, ris med sur-sød-sovs, risotto, hamburgerryg, kylling osv. Kan spise mad som I andre spiser - og der skal være kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta og sovs! Vand eller letmælk af kop.
Godnatgrød som en del af putteritualet ca kl. 19.30
Ammes og puttes til natten kl. ca. 20 - måske lidt senere, det afhænger helt af hvor sent hun er stået op og hvor lang en middagslur hun har taget :)
Hvis du ikke vil give din datter letmælk på grund af laktosen, er det godt at amme hende de to gange dagligt, så hun får kalk via modermælken. Ellers skal hun have kalktilskud og jeg synes faktisk du skal tale med lægen om behov for kalktilskud, hvis du vil stoppe amning nu og ikke vil give mælk. Det må dog også siges at, hvis din datter tåler yoghurt så burde hun også kunne tåle drikkemælk ... Selvom yoghurt tåles bedre, så vil de fleste ikke kunne tåle større mængder af dette, hvis de reagerer på laktose :)
Jeg har en stærk formodning om at hvis du får mere mættende og mere rigtig mad i din datter i løbet af dagen, så vil hun naturligt ikke behøve søge brystet så hyppigt om natten. Det er vigtigt at mæthed skabes hele dagen igennem og også inden sengetid, hvorfor en fast godnatgrød er vigtig.
Som du kan se af planen, anbefaler jeg mere fiberholdigt brød og også oatmeal til morgenmad i stedet for cheerios. Jeg kan godt se at cheerios er praktiske i forhold til at lære at spise med fingrene fordi hun selv kan tage dem og putte dem i munden, men det giver ikke mæthed på samme måde.
Dertil kommer at sukkerindholdet i morgencerealier ofte er meget højt og faktisk slet ikke egnet til morgenmad. Alt for mange morgenmadsprodukter har for højt et sukkerindhold, det gælder f.eks. Kellogg´s Rice Krispies, Kellogg´s Frosties, Nestlé Cheerios, Quaker Guldkorn, FDB Honey Bees og så alle chokolade produkterne. Dem bør du slet ikke give din datter, det er produkter du bør holde dig fra.
Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad. Ifølge forbrugerstyrelsen så har f.eks. Guldkorn 47g sukker pr 100g og Honey Bees 50g sukker pr. 100g ... Så læs indholdsdeklarationen nøje :)
Når du vælger at stoppe med at amme, så vil det være godt at stoppe med amning om dagen først. Her skal du så indføre en ny putterutine og det vil være godt, hvis du indføre en puttebamse allerede nu, så den på sigt kan blive substitut for dig. I stedet for brystet kan din datter få en kop lun mælk og en banan. De rutiner I indfører om dagen, skal stille og roligt overføres til om aftenen.
Det vil også være oplagt at introducere en godnathistorie, så hun starter med at få lidt grød, ammes, får børstet tænder og derefter puttes i sin seng og så sidder du hos hende og læser lidt højt, viser hende billeder og hun kan lytte til din stemme. Du kan også synge lidt for hende, hvis det beroliger hende lidt, måske du allerede gør det ... :)
Stille og roligt vil det så være naturligt at amningen udgår og at hun stadig puttes som hun plejer, får grød, får børstet tænder, får sin puttebamse, du læser osv. Så alt er trygt og som det plejer, men amningen er der ikke ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske