Brev:
Ny rutine med mindre amning?
5. juni 2011
Alder:
13 mdr.
Ny rutine med mindre amning?
Hej Helen,
Jeg vil gerne hoere dit bud paa en god rutine for min datter, som snart er 13 maaeneder. Hun har altid haft mange maveproblemer (sandsynligvis laksosesensitiv med meget luft i maven), men nu er vi begyndt for behandling mod refluks, og det hjaelper en smule, synes jeg, og jeg haaber, at det kan blive starten til at faa en bedre rutine og dagligdag igang. Det er som om, at hvad der fungerer en dag mht mad og sengetider, ikke fungerer den naeste, og det er frustrende, og det bekymrer mig ogsaa, om hun saa faar nok soevn/mad etc.
Jeg har altid ammet hende i soevn, og hun har sovet i sengen hos os, men nu har jeg endelig faaet hende til at sove i sin tremmeseng, efter at vi brugte ”pick up put down”-teknikken, hvor jeg lagde hende ned, hver gang hun graed eller ville op. Nu ammer jeg hende, til hun naesten sover, og saa flytter jeg hende over i tremmesengen. Hun graeder maaske et minut, men jeg holder mine haender paa hende, og saa falder hun i soevn.
Hun vaagner pt cirka 2-3 gange i loebet af natten (hvilket er fremskridt i forhold til da vi sov i samme seng, hvor hun gerne ville ammes 5 gange hver nat). Saa kan hun ikke finde ro, hun graeder og virker desorienteret, vaagner saa mere op og proever saa at komme over til mig (vi sover i samme rum).
Saa faar hun pt lov til at blive ammet (og virker sulten) og kommer saa over i tremmesengen igen.
Jeg ammer hende ogsaa forud for morgen/middagsluren og har fornylig skaeret den sene lur vaek (indklusiv amning forud for det), da hun ikke ville falde i soevn til den sene lur foer kl. 17, og saa var jeg bange for, at det ville oedelaegge hendes nattesoevn. Hun er begyndt at rykke sin morgenlur til 12-13-tiden – foer da kan jeg simpelthen ikke faa hende til at slappe af og blive klar til at sove, selv hvis jeg ammer hende. Saa sover hun gerne et par timer, og er saa vaagen til cirka 20, hvilket jeg synes er lang tid. Klokken 17 bliver hun traet, men hvis jeg putter hende der, saa vaagner hun op et par timer efter, og derfor proever jeg at straekke det til kl. 19, men ofte vil hun ikke sove foer kl. 20 eller 20.30. Hun kravler, men staar ikke op eller gaar endnu (vi gaar til fysioterapi pga hypermobilitet).
Jeg vil gerne skaere amning foer morgenlur vaek – men hvordan goer jeg det? Jeg har proevet at synge, gaa tur osv., men hun kan ligesom ikke give slip og slappe af og falde hen, hvis hun ikke bliver ammet. Jeg vil ogsaa gerne skaere amninger om natten vaek, men igen er jeg usikker paa, hvordan jeg goer det.
Vores ”rutine” (eller mangel paa samme) ser saadan her ud:
Kl. 8: Vaagner af sig selv (ammer hende ikke her). Det lidt sene tidspunkt passer fint for os.
Kl. 8:30: Morgenmad – yoghurt og cheerios og maaske lidt frisk frugt. Vand. Gaar en tur med klapvognen (det er for varmt, hvor jeg bor, at gaa ude om eftermiddagen). Leger indenfor og kravler rundt.
Kl. 10.30: Snack – roeraeg, lidt broed, cheerios, lidt frugt. Vand.
Kl. 11/12/13: Ammes og puttes til lur et sted mellem 11 og 13.30. Sover gerne et par timer. Naar hun vaagner, tilbydes hun frokost (kylling, tun, tomat, aerter mv.) og vand. Saa leger vi og kravler rundt, kigger paa at aftensmaden bliver lavet etc. Hvis hun ikke har spist meget til frokost, tilbyder jeg etc. en lille snack senere.
Kl. 17/18.30/19:00: Aftensmad i stil med frokost. Efterfulgt af leg (forsoeger stille leg) og hoere rolig musik.
Kl. 19.00/19:30/20/20:30: Ammes og puttes til natten. Nogle gange har jeg tilbudt hende groed forinden, og det spiste hun med god appetit og vaagnede ogsaa foerst senere op for at amme om natten.
Vaagner ofte kl. 23 (jeg har jeg tidligere ammet hende men jeg forsoeger nu at faa hende til at falde til ro bare ved at holde haenderne paa hende), kl. cirka 1-2 og kl. cirka 4-5.
Jeg glaeder mig til at hoere dit bud paa en god rutine, og hvordan jeg kan faa hende til at falde til ro (og falde i soevn) uden at amme.
Med venlig hilsen
Udlandsdanskeren