Svar: Hvor store bidder?
5. juni 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Udlandsdansker
De fleste børn på din datters alder vil godt kunne spise brødhapsere som er 1x1 cm, måske også lidt større. De vil også ofte kunne begynde at få lidt større stykker brød, altså kvarte stykker eller ½ bolle, som de så selv er i stand til at bide af. Nogle børn er lidt ældre, før de kan bide af brødstykker selv, men andre klarer det fint, når de er 13 måneder. Ofte skal man i starten hjælpe barnet med at holde brøddet imens barnet bidder, så barnet får en fornemmelse for, hvordan man spiser på denne måde - som jo igen er noget nyt i forhold til at spise med fingrene eller med gaffel.
Øvelse gør mester og sådan er det også med børn og det at kunne tygge. Barnet kan også sagtens tygge uden tænder, gummerne er hårde, så det er normalt ikke noget problem. Der er børn som først får tænder i 1 års alderen og som således spiser helt uden tænder det første år - og det går fint :)
Det er ikke sikkert at din datter har helt styr på, hvor meget hun får bidt af, hvis du giver hende banan eller agurk. Det er jo fødevarer som knækker meget let og som hun derfor naturligt kan have svært ved helt at styre - men igen, du er nødt til at lade hende forsøge sig og så må du være ved siden af og hjælpe hende.
I princippet synes jeg ikke at man skal gå så meget op i om ens barn spiser større eller mindre stykker end andre - det vigtigste er at barnet spiser og nyde at spise sin mad. Så skal de andre ting nok komme hen af vejen, netop i takt med at barnet bliver ældre. Og som du skriver, så var din datter lidt lang tid om at komme igang med fast føde og det kan sagtens tænkes at hun har brug for mere tid - men det er okay - det går jo stille og roligt fremad og hun spiser fint - og det er det vigtigste :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske