Svar: Kræsen - 3 år
4. juni 2011
Alder:
3 år
Kære Henriette
Tillykke med lillebror - håber at alt er gået godt :)
Som du måske kan fornemme hos din dreng, så er det at få opmærksomhed naturligt vigtigt nu, hvor han skal dele jer med en anden - og et sted at sikre sig opmærksomhed, er ved middagsbordet. Når børn lukker munden, skubber tallerkenen væk, piller grøntsagerne ud og sorterer i maden eller siger "Mig kan ikke lide det!" så gør det noget ved os forældre. Vi ved jo, hvor vigtigt det er at barnet spiser.
Men det bedste I kan gøre er faktisk at give jeres dreng madro. Det er vigtigt at han får serveret mad, som I andre spiser og at I så vidt muligt ikke gør et stort nummer ud af, hvordan eller hvad han spiser af den mad der nu er serveret.
Man kan meget hurtigt komme til at diskuterer hen over bordet, hvad taktikken nu skal være - måske sidder han og troner for bordenden og begge I forældre sidder og kikker på ham, fra hver side, når han spiser - lav om på det. Flyt ham ned til bordets side i stedet og lad ham spise uden for meget opmærksomhed.
Han skal naturligvis spise varieret, men det er vigtigt at du ikke snyder ham eller forsøger at skjule grøntsager i maden. Du er nødt til at være ærlig om, hvad der er i og hvad I spiser, for ellers vil han blive i tvivl om, hvorvidt han kan stole på dig og det du siger - og det kan gøre at han afviser endnu mere mad.
Det er vigtigt for hans alder at maden serveres adskilt. Giv ham en tallerken opdelt i rum, så han har kød i et rum, pasta i et andet, grøntsager i et tredie, sovs i et fjerde osv. Så tingene ikke ligger sammen. Det gør for det første at han har overblik over måltidet og det giver ham også tryghed, at han kan se, hvad han spiser.
Og ja - så kan det godt være at han spiser frikadelle og majs den ene dag, men næste dag er det så måske pastaerne og gulerodssalaten der glider ned og så må det være sådan. Du er nødt til at se på hans indtag over flere dage, for at se om han så ikke spiser lidt fra alle fødevaregrupper :)
Så ro på, prøv at give ham masser af opmærksomhed uden for middagsbordet, og prøv at skabe madro, når I spiser, så fokus ikke er på ham og maden, men i stedet på den mad I generelt spiser "hmm, hvor smager det godt, sikke noget dejligt mørt kød" og lignende, så han hører at I nyder maden og at det at spise er noget I sætter pris på. Han lærer ved at spejle sig i jer, gøre som I gør - ikke ved at I dikterer hvordan I vil have det ... :)
Tag ham med i køkkenet, lad ham være med til at lave mad. Køb en kogebog lavet specielt til børn med forskellige børnevenlige opskrifter i og lad ham så være med i køkkenet, når der skal laves mad.
Rigtig meget held og lykke, fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske