Svar: Adfærd - 5 år, 8 mdr.
4. juni 2011
Alder:
5 år, 8 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :) Jeg kan godt forstå du er bekymret, for din dreng har det tydeligvis svært og selvom du har gjort rigtig meget og lyder til at være meget opmærksom og gør mange rigtig gode ting, så lyder det som om at han stadig ikke rigtig responderer på det ... Spørgsmålet er, hvad der lige sker her. Jeg får lidt forskellige tanker og jeg vil gerne dele mine tanker med dig :)
Jeg synes det vil være rigtig godt at du taler med institutionen og beder om at få et møde med lederen og med stuepædagogen. Skal han i skole efter sommerferien? Det er vigtigt at I taler om, hvorvidt han er parat og hvordan han kan hjælpes videre - og hvis han skal fortsætte i børnehaven, så tale om hvordan du og pædagogerne sammen kan hjælpe din dreng til at finde ud at at begå sig socialt.
Det er naturligt at prøve grænser af - det gør børn og det er de nødt til for at adskille sig fra deres forældre. Han er jo igang med at danne sig selv, finde ud af hvem han selv er og det kan han ikke uden at adskille sig fra dig og uden at prøve grænser af - det skal han gøre. Det er et sundhedstegn. Men det er naturligvis vigtigt at I kan tale om regler og at han forstår, at man ikke bare kan gå hen og slå en anden fuldstændig umotiveret, at man ikke svarer flabet når voksne siger noget ...
Han skal naturligvis stoppes - trækkes til side og tales til i øjenhøjde, når han gør noget forkert, så han ikke får lov til at geare sig selv og de andre op, men hjælpes til at få stoppet og få fornemmelsen af at nu er det ikke sjovt, nu er det alvor. Han har brug for at kende forskel på disse to ting.
Jeg får lidt på fornemmelsen, at din dreng måske nogle gange står for skud. Det er ham der fjoller, får de andre til at grine, det er ham der kan være lidt fræk osv. Det er som en rolle han har påtaget sig - og hvorfor har han det ...
Måske handler det om at han får meget skæld ud. Når børn får meget skæld ud, bliver de usikre og vil ofte lade som ingenting eller begynde at grine, når man skælder dem ud. Simpelthen fordi de ikke ved, hvordan de skal reagere.
Man ved at børn der får mange skæld ud, møder verden med et negativt livssyn, de er mere lukkede og er ikke særligt tillidsfulde overfor omverdenen. Det er et stort problem, fordi børn der får mange skæld ud når de er hjemme ofte også vil få skæld ud, når de er andre steder. Ligesom børn der får mange skæld ud i institutionen også ofte vil ende med at få skæld ud, når de kommer hjem. De møder jo naturligt andre, både forældre, pædagoger og andre børn med mistillid og tror ikke rigtigt på, at nogen vil dem det godt. Så det bliver let en meget ond cirkel, hvor barnet får skæld ud hele tiden lige meget hvor barnet er - hjemme, i børnehave eller andre steder.
Så et møde med børnehaven vil igen her være rigtig godt og netop tale med dem om, hvorvidt din dreng ofte er den der får skæld ud, den der har fået rollen som "den frække", "ballademageren" eller lignende og så tale med dem om, hvordan han kan hjælpes til at komme ud af den rolle. En konsekvens af at få skæld ud er nemlig at man lukke af for det som fortælles en, barnet lukker af over for det, som voksne siger, og har rigtig svært ved at tage imod ...
Måske er det derfor din dreng har så svært ved at lytte, svært ved at tage imod og en god ting at huske på er, at du skal være følelsesmæssigt til stede, når du er sammen med ham. Det er rigtig vigtigt at du lytter til ham og du skal rose ham for alt det gode han gør og alt det, der gør ham til noget særligt. Præcis som du allerede er opmærksom på, at det er vigtigt at styrke hans selvværd :)
Noget helt andet jeg også kommer til at tænke på er, om din dreng mon kan have problemer med sin sanseintegration. Børn med sansemotoriske problemer, kan godt have svært ved at kontrollere deres krops bevægelser og de har meget svært ved at fornemme deres krop - arme og hænder vil ofte hele tiden, være i bevægelse. Og en måde at "skjule" dette kan være netop at fjolle i stedet for at spille håndbold sammen med de andre. Børn med sansemotoriske problemer kan også have svært ved at blive holdt om, de kan have svært ved kærtegn - med mindre det er dem selv, som søger det. De kan få voldsomme vredesudbrud fordi tøjet strammer, kradser eller irriterer.
Det er ikke det samme som at din dreng har problemer med empati og du skriver også at han normalt er meget omsorgsfuld og en glad dreng - men han kan godt have svært ved at fornemme sig selv og sin krop i forhold til andre, i forhold til omverdenen.
Der findes ergoterapeuter som tilbyder sansemotorisk træning til børn i privat regi, du kan prøve at søge på nettet og se om det er muligt i det område, hvor du bor :)
Du kan også prøve at tale med kommunens PPR afdeling, høre om der er en familievejleder, en fysioterapeut eller en anden som du i første omgang kan tale med og så finde ud af, hvad muligheder der ellers er hvor I bor. Og så skal du som sagt også tale med børnehaven, fordi de jo kender din dreng, er sammen med ham hver dag og naturligt også ville kunne rådgive dig og hjælpe dig videre :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske