Svar: Nægter barnevogn og middagslur
4. juni 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Johanne's mor
Det lyder for mig som om at Johanne lige nu har brug for at sove lidt anderledes og ja - jeg ved godt at jeg lige har sendt jer en dagsplan, som så anderledes ud, men lige nu synes jeg faktisk at I skulle forsøge en ny metode.
For det første lyder det som om at Johanne har brug for at sove indenfor, når hun skal sove til formiddag og det synes jeg så I skal lade hende gøre. Sørg for at lufte godt ud i rummet, så der er fyldt med frisk luft inden hun skal sove der, rul gardinerne for, så hun sover både lidt mørkt og køligt og så synes jeg faktisk, at I skal lade hende sove og ikke vække hende.
Det er vigtigt at hun forbinder det at sove med noget dejligt, trygt og rart og få hende ind i en rytme, hvor hun igen, synes at det er okay at skulle sove - og lysten og overskuddet til atter at skulle puttes i barnevognen får I sandsynligvis kun, hvis hun forinden har sovet godt og fået den søvn, hun umiddelbart har vist behov for.
Så derfor - hvis Johanne kan sove 2½ times formiddagslur inden for lige nu, så lad hende få den lange lur der. Tag hende så op, sørg for at hun får masser af mad og drikke, når hun vågner, leg med hende, sørg for at stimulere hende rigtig godt både mentalt og fysisk. Indfør evt. et bad midt på dagen, i stedet for om aftenen, fordi det både svaler nu hvor det er varmt, men det virker også positivt på kroppen og på at skulle sove efterfølgende, give hende mælk og sæt hende så i barnevognen, når det så er tid til en eftermiddagslur, som så må være en kort lur. Det kan sagtens være at hun så sover 45 minutter mellem kl 15-16 og det er så okay. Hun vil måske være mere parat til at sove der, netop fordi formiddagsluren har været på hendes præmisser og kan acceptere barnevognen.
Samtidig gør det så ikke noget at hun kun sover en kort lur, netop fordi hun jo så har sovet langt om formiddagen. Og en kort lur i barnevognen, som er forbundet med noget som er okay, er bedre end en længere lur i barnevognen, hvor hun så oplever det som ubehageligt.
Når I triller hende i barnevognen, så skal I vente med at lægge hende ned, til hun næsten er faldet i søvn, så hun er helt døsig, tydeligt har svært ved at holde sig oprejst. Gør evt. det, at I starte med at have ryglænet oppe, så hun sidder helt rank og holder fast i siden af vognen, men i takt med at hun bliver mere og mere træt, sidder tilbagelænet med ryggen på ryglænet og først tilsidst lægges hun helt ned, så hun sover fladt. Så I på den måde stille og roligt får hende flyttes fra siddende, til halvtsiddende til liggende :)
For mig lyder det som om at Johanne egentlig sover det hun skal når man ser på hendes søvn over et døgn, men at I skal finde ud af, hvordan hendes rytme skal være, for at både hun og I trives bedst - og måske hører hun til dem, der lige nu trives bedst med at sove længst om formiddagen og så kort lur om eftermiddagen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske