Brev:
Nægter barnevogn og middagslur
4. juni 2011
Alder:
7 mdr.
Nægter barnevogn og middagslur
Kære Helen
Ja så skriver jeg allerede igen med et problem, som faktisk opstod lige efter jeg sendte dig brevet om problemer med at putte til tredje lur. Det drejer sig dog fortsat om vores datters problemer med at overgive sig til søvnen.
Nu består problemet i, at hun pludselig nægter at sove i barnevognen. Hun skriger så snart hun er ved at falde i søvn og det hjælper absolut ikke at trille, vugge, køre en tur osv. Det hjælper heller ikke at sætte hende lidt op eller tage hende helt op for at berolige hende, hun skriger blot endnu højere, når hun så bliver lagt igen.
Jeg kan simpelthen ikke bære at lade hende skrige på denne måde og da søvn i barnevognen vil indebære at hun skriger sig selv i søvn, har jeg nu taget konsekvensen og taget hende indenfor for at sove.
Det har hjulpet på formiddagsluren, hvor hun ligger og snakker lidt med sin nusseklud inden hun falder i søvn af sig selv. Her kunne hun snildt sove 2-2½ time hvis hun fik lov, men efter dit råd vækker vi hende nu efter max 1 time.
Så har vi så fået det problem, at hun bliver helt ulykkelig, når hun skal have sin middagslur. Hun skriger og skal vugges i lang tid førend hun falder til ro (min ryg er efterhånden helt ødelagt). Til sidst kan det lykkes at lægge hende i sengen og få hende til at falde til ro, men det kan altså tage op imod 1 time.
Her vågner hun så allerede efter 45 min. og er ikke til at få til at sove videre medmindre jeg svøber hende meget stramt og vugger hende i mine arme - så falder hun lynhurtigt i søvn igen. Så er det så bare umuligt at lægge hende igen og den eneste måde vi kan give hende den middagslur hun har behov for, er altså ved at lade hende sove svøbt i mine arme. Her sover hun så gerne en time mere.
Mine spørgsmål er nu bare; Hvordan hulen får vi hende til at sove uden at hun skal blive så ulykkelig? Og hvordan skal vi gøre hende tryg ved barnevognen igen? Vi har forsøgt at køre flere ture med hende, hvor hun sidder op og hygger sig, men såsnart hun bliver træt og vi forsøger at lægge hende ned, så starter skrigeriet.
Og hvordan skal vi lære hende at sove videre uden at det er nødvendigt med svøb og søvn på mors arm (det er ved at være temmelig varmt her i sommervarmen for både mor og barn)?
Jeg er efterhånden temmelig udslidt pga. alle de her søvnproblemer og skrigeture og føler efterhånden at mine dage med Johanne ikke består af andet end mad, mad, mad og putteproblemer. Jeg savner virkelig at kunne lægge hende til middagslur og have hænderne fri i et par timer.
Håber du kan hjælpe os lidt videre, da vi føler os temmelig fastlåst.
Mange hilsener
Johanne´s mor
Ps. ift. mad og søvn følger vi stort set den dagsplan du foreslog os sidst.