Svar: Sover dårligt i varmen
4. juni 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Ann og Maya
I Danmark vil vi gerne have at børnene sover ude. Vi adskiller os på dette punkt fra stort set alle andre lande i verden, som ofte undrer sig når de hører, at vi synes børnene skal sove udenfor. Og som du er inde på, så kræver det lidt overvejelser, fordi vejret jo skifter fra dag til dag og også er meget forskelligt alt efter, hvad årstid vi har.
Du skal sørge for et godt barnevognsmiljø:
Madrassen bør løftes op og stilles på højkant dagligt. Den skal være tør når barnet sover på den og den vil naturligt let kunne blive fugtig på grund af kondensvand eller fordi barnet sveder, når det sover. Madrassen bør være beregnet til brug i barnevogn.
Regnslag er nødvendigt i Danmark, men bruges kun under en regnbyge og regnslaget bør fjernes, når bygen atter er stoppet. Et barn der ligger og sover under et regnslag er udsat for meget høj luftfugtighed. Det er god grobund for bakterier og svamp, og derfor er det er derfor en god idé så vidt muligt at lade barnet sove uden regnslag og i stedet stille vognen under et halvtag eller andet sted, hvor du nu kan finde læ for regnen.
Et insektnet kan være praktisk om sommeren, så barnet ikke generes af insekter. Men et insektnet vil naturligt forringe luftcirkulationen i barnevognen, og det betyder at der meget hurtigt kan blive varmt og iltfattigt inde i vognen. Derfor bør nettet kun bruges, når det er allermest nødvendigt. Hvis man ikke har problemer med insekter, så er der ikke grund til at gøre det til en vane at lade barnet stå og sove under net.
Det samme gælder brug af stofble og solskærme. Alle former for afskærmning af barnevognen forringer luftcirkulationen, uanset om der er tale om det er en stofble, en speciel solskærm, et insektnet, eller andet du hænger op foran kalechen. Derfor skal man minimere brugen af disse ting.
Hvis ens barn har brug for at blive ekstra skærmet for at kunne overgive sig til søvnen, så er det fint at bruge for eksempel stofbleen kortvarigt, men når barnet sover tungt og godt, bør du fjerne stofbleen igen.
Når din datter sover ude, er det bedst, hvis hun kan stå under en parasol eller under et skyggefuldt træ, så hun får skygge, men så der stadig kan komme luft ned i vognen. Hvis det blæser, må du vende vognen, så vinden ikke kommer ind i vognen.
Hendes tøj skal naturligvis tilpasses varme, vind og vejr. Hvis hun er svedig i nakken, så har hun for meget tøj på, hvis hun virker kold i nakken, så har hun for lidt tøj på. Det er bedre at du giver hende tøj på og så kun putter hende med et let tæppe, end at du fjerner hendes tøj og så putter hende under en tykkere dyne.
Når din datter har svært ved at overgive sig til sin middagslur, så start med at lade hende sidde op i vognen, lad hende mærke vinden i ansigtet, lad hende se på de ting I kommer forbi, så hun bliver fyldt rigtig godt op med indtryk. Og put hende så først, når hun tydeligt viser sig parat. Hold øje med tiden, da det vil give dig en idé om, hvornår hun reelt er parat til at blive puttet - jvf. søvntoget fra mit tidligere svar til dig :)
Prøv at følge den dagsplan jeg har sendt dig i mit tidligere svar og se om ikke det kan hjælpe jer lidt videre :) Det er en helt fast rytme, med skemad og mad i hånden, vand af kop og så efterfulgt af amning inden hun så skal sove.
Hvis det lige nu fungerer at amme hende og hun falder i søvn ved brystet og derefter kan puttes uden problemer og sover uden at vågne og efterspørge brystet hver time - ja så er det lige nu helt okay at gøre sådan. Det er kun et problem at amme hende i søvn, hvis hun begynder ikke at kunne sove, uden at du giver hende brystet igen og igen :)
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske