Brev:
Soverytme, mad og flaske
4. juni 2011
Alder:
10 mdr.
Soverytme, mad og flaske
Hej Helen
Lige et par spørgsmål til vores drengs soverytme/-vaner og hans måltider.
Han er snart 10 mdr. og for nogle uger siden begyndte han at kravle og vi synes han sover meget dårligere, han vågner omkring midnat og græder indtil han kommer ind i vores seng omkring midnat - så sover han til gengæld med det samme! Og så vågner han omkring kl. 5 og er fuldstændig frisk!
Så nu ser vores rytme således ud:
Vågner kl. 5 - får morgenflaske ca 90 ml
Kommer ud i barnevogn kl. ca. 7 og tager ½ times lur (han er så træt fordi han vågner så tidligt og vi kan ikke holde ham vågen til kl. 10 hvor han ellers tager sin formiddagslur).
Får morgenmad kl. ca. 8, mellemmåltid kl. ca. 9.30 og lur kl. 10, hvor han sover 1 time.
Får frokost kl. 12, mellemmåltid kl. 13.30, eftermiddagslur kl. 14, hvor han igen tager 1 time.
Eftermiddagsgrød kl. 16 og aftensmad kl. 18 og så er han klar til at blive puttet kl. 18.30-19. Her får han en flaske MME ca. 90 ml. Og sover som sagt til ca. midnat hvor han nu er begyndt at komme ind i vores seng.
Mine spørgsmål er således:
- Er det kun en fase mht. at sove dårligere og vågne tidligere eller er vi evt. ved at komme ind i en dårlig vane med at han kommer ind til os om natten? Hvis det er en fase venter vi lidt og prøver igen senere at holde fast i at han skal sove igennem i egen seng.
- Er i tvivl om morgenflasken kl. 5 mætter ham for meget (efter vi droppede natflasken kl. 23 øgede vi morgenflasken fra 60 ml til 90 ml.). Vi synes han er begyndt at spise mindre i løbet af dagen.. Men synes også det er for tidligt med morgenmad kl. 5-5.30. Har du nogle idéer til en mere hensigtsmæssig rytme? (Han skal først begynde i dagpleje når han bliver et år). Skal morgenflasken droppes eller bare reduceres i mængde?
Mange tak for din hjælp, du har været en stor hjælp mht. hans soverytme tidligere hvor vi prøvede dine råd og fik en dreng der sov igennem :)
Mange hilsner
Stine