Svar: Sover bedst i mors arme
3. juni 2011
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Velkommen til og tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at din dreng i en alder af kun 3 måneder stadig viser stort behov for tryghed. Det ændrer sig i takt med at han bliver ældre, men lige nu skal han naturligt have lov til at være i favn og have den nærhed og fysiske kontakt, som han har brug for.
På sigt skal han naturligt kunne puttes i sin seng eller barnevogn og falde i søvn der, men det vil være helt naturligt at amning eller det at få mælk indgår som en fast del af putteritualet og at han ikke kan lægges spilvågen i seng, men skal være døsig og lige ved at falde i søvn, når du putter ham fra din favn og ned, hvor han skal sove.
Netop i 3-4 måneders alderen sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med børn. Jeres dreng begynder at kunne se længere, opfatter rummet han er i på en anden måde, han begynder at skelne mere og mere bevidst om han er hjemme eller ude osv. Det betyder at han naturligt reagerer på, at have været hos farmor i en weekend... han vil have svært ved at sove der, vil have svært ved hvis I ikke er der, og vil naturligt efterfølgende drømme mere og sove dårligere ...
Samtidig sker der ofte også en ændring i børns søvn og man oplever ofte at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem. De fleste børn vil i denne alder også have behov for mere mad, fordi deres ekstra store opmærksomhed på verden gør, at de let lader sig forstyrre, når de spiser og derfor kommer man let ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem ... og det lyder lidt som om at det måske er det, der er ved at ske hos jer.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en søvnrytme og en putterutine, hvor han ammes inden han skal sove, som du allerede forsøger og det lyder faktisk som om at han er meget god til at signalere sit behov. For faktisk vil det ofte være en fordel at du netop i denne alder ammer ham to gange mellem hver lur. Bare i en periode og faktisk som jeg kan læse, at du allerede fornemmer er nødvendigt :) Du kan gøre det at du ammer fra det ene bryst, når han vågner af en lur, og ammer ham fra modsatte bryst inden han så skal puttes igen. Sandsynligheden for at han vil sove længere er større, hvis han har fået godt med mælk inden putning og derudover øges din mælkemængde på denne måde.
Det er også sådan at han godt kan være lidt ekstra tørstig, nu hvor det er blevet varmere i vejret og når han dier kortvarigt, så får han mere vandholdig mælk og får derved slukket tørsten, så han skal på den måde have lov til at selvregulere sit behov for brystet lige nu :)
Når det fungerer lige nu at putte ham, ved at du ammer ham og han næsten sovende lægges over i sengen, så skal du gøre sådan. Det er ikke problematisk med den alder han har, tværtimod. Det tager ikke lang tid og han sover godt derefter.
På samme måde skal du gøre om dagen, amme ham og så derefter putte ham i barnevognen. Se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i vognen. Han må gerne blive puttet med en sut og en klud - det at have dette ved sit ansigt, giver lidt samme fornemmelse, som når han ligger på din brystkasse eller ligger ved dit bryst...
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Enten med hænderne i barnevognen eller ved at trille vognen lidt, så han på den måde lulles til ro.
Det er altså helt i orden at "mor lige nu følger med" og holder sutten, beroliger med hænder, kærtegner, vugger, triller og luller til ro - det er helt fint, det skal du ikke have dårlig samvittighed over :)
Planen for dagen ser fin ud, de fleste børn vil i denne alder trives med en rytme, hvor de sover 3 lure dagligt og det gør din dreng ofte også :) Nogle gange sover han lidt kortere og så er fire lure nødvendigt og det er okay - men ellers er en rytme med en formiddagslur, en middagslur (den længste lur på dagen) og en kort 3. lur en rigtig god rytme at arbejde på :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre og har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske