Brev:
Sover bedst i mors arme
3. juni 2011
Alder:
3 mdr.
Sover bedst i mors arme
Hej Helen
Jeg har en dreng på 3 mdr som har svært ved at falde i søvn med mindre det er i mors arme.
Han har reflux og får medicin for det, hvilket har hjulpet utroligt meget. Men de første 2½ måned fik han hele tiden opstød som gjorde ondt og ofte løb i luftvejene så han måtte vendes på hovedet. Dette skete tit når han skulle puttes eller han sov. Det er heldigvis overstået nu, men han har svært ved at putte sig i barnevogn eller sin seng uanset, hvad jeg næsten prøver.
Han sover ikke så lang tid ad gangen, men han er en meget glad dreng når han er vågen, så det gør ikke så meget. Han har dog brug for mindst en lang lur min. et par timer hver dag ellers bliver han pylret. Når han er vågen er han meget aktiv og elsker at tumle, synge og bevæge sin krop. Ligger ikke længe i rygleje uden at forsøge at rulle om på maven eller komme op at sidde (han løfter hovedet og anstrenger sig meget for at resten af kroppen følger med). Så vi tumler meget på alle mulige måder, men jeg er også opmærksom på at det bliver roligt igen inden han skal puttes.
Han spiser ca hver 3. time fra begge bryster og nogle gange hver 2. time, så jeg ved ikke om han bliver mæt nok per gang. Mange gange bliver han bare sur og urolig mens han spiser og så stopper vi. Men det er ikke hver gang. (Han er ikke tynd eller mistrives og har våde bleer, så på et helt døgn får han hvad han har brug for - jeg er mere bekymret for mæthedsfornemmelsen per måltid)
Hans dag ser i øjeblikket sådan ud, men afviger afhængigt af om han snupper en lang eller kort lur:
Vågner: ca. 6.30 - spiser ofte og bliver så vasket og får tøj på.
Formiddagslur mellem 8 og 8.30 - ½ til 1 time ca
9.30 spiser - leger og tumler
11 - spiser lidt igen - bliver skiftet og puttet til den lange lur - ca 2-3 timer men han kan også finde på at nappe en ½ time
13 vågner snakker lidt spiser 13.30 ca leger eller tager et bad
15 puttes igen - sover måske 45 min
spiser kl 16 - mere leg
Powernap kl 17.30 til 18
Leger først og gøres klar til natten - spiser ca 19
puttes ca 20 vågner efter ½ time - ammes falder i søvn og sover til næste morgen afbrudt af 2 - 3 amninger på 10 min., hvor han nærmest sover med det samme han er lagt til.
Nogle dage sover han kun 3 gange fordi hver lur er længere andre dage flere små eller vågner mange gange i en lur. Ligesom han nogle gange vil spise hver 2. time og han bliver ked af det hvis jeg prøver noget andet.
Er det for tidligt at prøve at lave en nogenlunde fast dagstruktur for ham? Mit indtryk er at han har brug for faste rammer. Det gik nemlig bedre med at sove i barnevogn, men en weekend hos farmor satte det hele over styr og 3 nætter vågnede han også hver time ligesom han ikke sov om dagen. Det var bestemt ingen succes.
Jeg synes ikke at det er det store problem at putte ham til natten. Han falder hen hos mig og lægges næsten sovende over i sengen. Det tager ikke lang tid, men på sigt skal han da helst kunne lægges i seng.
Men jeg synes at det er et stort problem med den barnevogn, da det gør det svært at komme nogen steder og det er altså i den han sover bedst - hvis han falder i søvn der altså.
Jeg har svært ved at lade ham græde sig i søvn og mener ikke at det er måden at gøre det på. Desuden sluger han bare en masse luft og så gylper han endnu mere. Han bruger sut, men når han skal sove, så kan han ikke finde trøst ved den med mindre mor følger med. Jeg håber at du kan hjælpe os lidt på rette vej.
Hilsen