Svar: Selvregulere eller fast søvnrytme?
2. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Med den alder din dreng har, vil det være en rigtig god idé at arbejde på en fast rytme dagligt. Det vil være rigtig godt at din dreng sover 3 lure dagligt og jeg synes bestemt at du skal hjælpe ham med dette, netop fordi han ikke bliver udhvilet nok, når han kun sover ½ time af gangen. Det er rigtigt, at han samlet set godt kan få søvn nok, hvis han sover ½ time 6 gange dagligt og en lang nattesøvn, men han har brug for længere varende timer i løbet af dagen og det er du nødt til at hjælpe ham med :)
Da han sover godt, når han sover sammen med dig, så synes jeg du skal lægge dig med ham midt på dagen. Netop for at holde ham sovende og på den måde få påvirket hans rytme, så han naturligt får behov for at sove en længere middagslur. De to øvrige lure - formiddagslur og eftermiddagslur kan han få i sin barnevogn. Og på sigt kan middagsluren ogsåtages i barnevognen, det er helt fint, men lige nu lyder det som om at du skal lægge dig med ham og netop udnytte, at du derved kan holde ham sovende og sikre ham en god lang lur.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng. Vågner evt. med en ekstra amning og dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur. Sover her måske kun 40 minutter og det er så okay, lad ham sove som han viser behov for.
Frokost 11.30: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 12.30-13. Her lægger du dig med ham og ammer ham i din seng, så han holdes sovende og får en god lur midt på dagen. Tidspunktet afhænger naturligvis af hvor kort eller lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3 lur, som ofte er en powernap måske bare på ½ time
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet her afhænger af hvor lang en powernap han har taget sen eftermiddag.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt
Midt nat 03: Evt. ekstra amning og det er okay. Du skriver at han ofte sover mellem 20-07 med to amninger - hvis de to amninger ligger 01 og 06, så er det også helt fint. Det gør du som det passer bedst :)
Hvis han er svær at aflæse, så er det helt fint at du forsøger at kikke på klokken og give ham mad og putte ham til faste tider - nogle gange er man nødt til at se på uret og ikke kun på barnet :) Det kan i hvert fald hjælpe dig til at få lidt overblik og lidt struktur :)
Det er naturligt at han ikke længere kan være i sin lift og han skal ikke bruge liften mere. Det er også begrænset, hvor meget du kan svøbe ham, bruge sovepose osv. nu hvor det er varmt i vejret, så du må forsøge at få ham til at sove med en let dyne eller et tæppe, så han stadig føler sig omsluttet og hjælpes til ro, selvom det er varmt.
Det kan være en idé at indføre et bad f.eks. om formiddagen, for at holde ham lidt mere vågen og aktiv og på den måde strække tiden, så han ikke powernapper så meget. Og samtidig har et bad den fordel, at det giver ro i kroppen og søvnen han får efterfølgende er af en bedre kvalitet :)
Så ja - jeg er bestemt enig med dig i, at I er nødt til at arbejde på en fast rytme, hvor din dreng hjælpes til aktive og vågne perioder af længere varighed og også hjælpes til at sove 3 lure dagligt hvor den midterste lur er en fast lang lur.
Rigtig meget held og lykke med det projekt! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske