Brev:
Selvregulere eller fast søvnrytme?
2. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Selvregulere eller fast søvnrytme?
Hej Helen,
Min søn er 5 måneder, ca. 66 cm og vejer knapt 8 kg. Han er født ved kejsersnit (grundet UK) 38+6. Han bliver ammet fuldt ud, men vi er i samråd med egen sundhedsplejerske i løbet af den sidste uge/halvanden startet langsomt op med grød - hans mave har taget det fint, og han nyder det.
Han har helt fra han var nyfødt sovet så godt som man har kunnet håbe på om natten. De første to-tre uger sov han imellem os, siden kom han i liften og over i tremmesengen som står ved siden af vores seng, og nu sover han i tremmesengen uden lift, da han er blevet for stor til den. Overgangen fra vores seng --> lift --> tremmeseng er foregået gnidningsfrit. Han sover fra ca. kl. 20-07 afbrudt af en eller to amninger, hvor han med det samme sover videre.
Så langt, så godt. Vores problemer er dagsrytme (eller mangel på samme). Vores egen sundhedsplejerske har sagt, at han er for lille til at indføre en rytme - den skal indfinde sig af sig selv. Det har vi accepteret, og han er blevet puttet når han har vist træthedstegn - enten i sengen eller i barnevognen, og det har fungeret nogenlunde. Nogle dage har han sovet meget, andre dage kun nogle få timer i løbet af dagen. Han har ikke tidligere været ked af det de dage han har sovet lidt, eller virket overtræt. Han har været glad og tilfreds. I løbet af de sidste par uger har det imidlertid ændret sig.
Først skal det nævnes, at han siden han er vokset ud af liften er blevet dårligere til at sove i sin barnevogn. Det er ikke længere et es vi kan hive ud af ærmet som et sikkert middel til at få ham til at falde i søvn. Hvis han falder i søvn sover han PRÆCIS 30 min, vågner og efter yderligere 10-15 min. bliver han hidsig og vil ikke længere ligge ned. Det er ligemeget om vi triller eller om vognen står stille. Det hjælper ikke at give ham en sut. Jeg har prøvet at skærme mere - hvis han bliver distrahere - og jeg har prøvet at skærme mindre, hvis han ikke kan finde os. Intet hjælper - han vil ikke ligge der, og holder kun op med at græde, hvis han kommer op på vores arm at sidde.
Lurene på 30 minutter er gennemgående. Hvor han tidligere virkede frisk når han vågnede efter så kort en lur, synes jeg ikke længere han virker udhvilet. (Tidligere var det heller ikke alle lurene der var så korte) Jeg har vendt det med min egen sundhedsplejerske, som fastholder, at han sover det han har brug for så længe han ikke er ældre. Men jeg køber den ikke! Jeg kan jo mærke, at han ikke er udhvilet - han er pylret og gnider sig i øjnene 30 min efter han er stået op.
Han kan sove 5-6 gange på den måde i løbet af dagen! Jeg sørger for at amme ham inden han skal sove, så han i hvert fald ikke vågner af sult. Jeg har svært ved at afkode overgangen fra "søvnig og klar til at sove" til "overtræt". Han går fra glad og grinende til ked og hysterisk på få minutter. Jeg gætter på, at det må være fordi han er virkelig træt, men samtidig er han så svær at lægge til at sove. Det eneste der kan få ham til at sove mere end 30 min er, hvis enten hans far eller jeg lægger os og sover sammen med ham. Så sover han til gengæld snildt 2-3-4 timer, og er en helt anden baby når han vågner.
Han skal hjælpes til at sove mere end de 30 min. og jeg tænker at det handler om noget tryghed, siden han godt kan sove når vi er der, men hvordan giver jeg ham det i barnevognen eller i tremmesengen? Jeg vil hellere end gerne lægge mig og sove sammen med ham, hvis det er det, der skal til, men jeg tænker også, at det ikke er en holdbar situation?
Nå, det blev vist en lang omgang. Jeg er i vildrede! Jeg vil så gerne hjælpe ham, men jeg ved ikke hvordan. Samtidig er jeg frustreret over, at min egen sundhedsplejerske ikke vil anerkende at det er et problem, at han sover skidt om dagen.
Suk...