Svar: Søvnrytme og sover meget let
2. juni 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Ann
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre, at du har kunne bruge nogle af de råd, jeg har givet til andre :)
Det er helt naturligt at dagene kan variere, så jeres datter nogle dage sover lidt længere og andre dage lidt kortere. Det er også helt naturligt, at hun nogle dage falder hurtigt i søvn og andre dage, har brug for at lege, tumle, bruge sig selv både mentalt og fysisk, før hun er parat til at falde i søvn.
Det er rigtig godt at du forsøger at følge en nogenlunde fast plan for dagen og forsøger at bibeholde faste spisetider, tid til leg og aktivitet og nogenlunde faste sovetider. Den faste rytme, har betydning for påvirkningen af det indre ur, for vores cirkadiske rytme og dermed for fornemmelsen for at være træt og have brug for at sove og fornemmelse for, hvornår man skal være vågen og aktiv :)
Men så er det også sådan, at ingen kan sove på kommando og din datter kender jo ikke klokken og ved ikke, hvornår det er tid til at sove - hun sover, når hun er parat ...
Du skal forestille dig at der kører et søvntog, det vil sige et tog der styrer, hvornår vi er parate til at falde i søvn og det drejer sig om at springe på, når det holder ved perron. Misser man et tog, så er man nødt til at vente til næste søvntog kommer forbi og misser man også dette, så må man vente på det næste. Nogle gange kører togene med 20 minutters interval, andre gange er der 40 minutters drift og I skal forsøge at nå toget, når det er der :)
Når din datter puttes, ligger og snakker, pludrer, sparker osv. så er søvntoget ikke kommet endnu og det er okay. Så kommer det måske efter 20 eller 40 minutter. Hvis hun har det fint med at ligge og tumle lidt rundt imens I venter på toget, så er det helt okay. Og det kan faktisk være en udmærket idé, at du triller hende i barnevognen, lader hende sidde op, kikke på verden, blive fyldt op med indtryk og så først putter hende, når du kan se at hun tydeligt er klar.
Når du om aftenen ammer hende og hun så vågner når hun flyttes, græder og ikke vil sove mere, så er det fordi hun lige nåede toget men blev smidt af ... og så er du igen nødt til at vente på det næste tog, som måske kommer 40 minutter efter.
For at hun ikke skal blive smidt af toget, så er det vigtigt at du nu arbejder på at hun puttes inden hun falder helt i søvn. Så hun ammes og flyttes fra din favn og ned i sengen lige der, hvor hun misser med øjnene og registrerer, hvor hun bliver lagt, triller om på siden og sover. Alternativet er, at du ammer hende i din seng og så lader hende ligge og sove der, indtil du selv går i seng. Så kan du amme hende igen og derefter flytte hende til egen seng. På det tidspunkt vil hun sove så dybt, at du kan flytte hende, men det gør hun ikke når hun puttes og derfor når hun at vågne. Hvis du vælger at amme hende og lade hende sove i din seng først på natten skal du naturligvis sikre dig, at hun ikke kan falde ned af sengen og komme til skade.
Jeg vil også lige give dig en dagsplan, som den kan se ud, til en pige på 6 måneder:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske kun 45-60 minutter her
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur, sover her et par timer, gerne 2½. Start med at lade hende sidde op i barnevognen, kikke på verden, blive fyldt med indtryk og put hende først, når hun tydeligt er parat.
Eftermiddag 15.30-16: Ammes og tilbydes også her gerne lidt frugtmos og frisk frugt i hånden
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk, suppleres med brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - ammes evt. i din seng og sover videre der, eller flyttes inden hun falder helt i søvn til egen seng.
Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter videre i egen seng. Begynder at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvad der sker hos jer og hvordan du kan komme videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske