Svar: Magtesløs over for søvn
2. juni 2011
Alder:
22 mdr.
Kære bekymrede mor
Velkomme til og tak for dit brev - det lyder som om at du har fulgt godt med på sidelinjen, dejligt at du nu har lyst til at skrive selv :)
Det er helt naturligt at din dreng er mere tryghedssøgende og mere klyngende, når han er sammen med dig end når han er hos sine bedsteforældre eller andre. Det er helt naturligt, at det netop er hos dig han søger ekstra nærhed og fysisk kontakt og netop fordi han gør det, kan han klare at være hos andre, så har han ligesom noget at tære på, kan man sige, hans mordepot er fyldt op :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din dreng lige nu. Han begynder at blive mere bevidst om hvor du er i forhold til ham, han begynder at blive bevidst om at verden er farlig og ikke kun sjov og ballade og det er meget naturligt at børn i jeres drengs alder, virker lidt klyngende og tryghedssøgende, især når de skal sove.
Det er svært at overgive sig til søvnen og mange børn drømmer også rigtig meget i denne alder. En del børn vågner med skrig først på natten og de første anfald af natteskræk vil ofte starte her - barnet sætter sig op, skriger, virker vågen og sidder med åbne øjne, men sover. Jeg kan ikke helt lade være med at tænke på, om det mon er en form for natteskræk I oplever hos jeres dreng sen aften/først på natten. Netop fordi det kommer på samme tidspunkt, han virker tydeligt ked af det - det eneste er at han søger jer, søger fysisk kontakt og det gør børn normalt ikke i denne situation ...
Hvor om alting er, så er det i hvert fald naturligt at han lige nu søger jer og også drømmer rigtig meget og det er vigtigt at du giver ham den tryghed, han viser behov for. Det er derfor fint at lade ham komme ind til jer - og gerne på en madras, så han oplever at kunne komme, men så du holder fast i at han også stadig skal sove for sig selv.
Alternativet kunne dog være, at du flytter ham ind i egen seng igen, når han har sovet hos jer et par timer og du synes pladsen bliver for trang. Netop det at han starter med at falde i søvn i sin egen seng og også begynder at vågne i sin seng om morgenen kan gøre, at han begynder at forbinde det at sove hele natten med at være i egen seng. Og det kan faktisk gøre, at du på sigt vil få lettere ved at få ham til at sove videre i sin seng uden at han behøver runde soveværelset også.
Hvis han konsekvent vågner efter kun en time, både dag og aften, så synes jeg du skal arbejde på at få ham til at sove videre hvor han er. Det er naturligvis bedst, hvis du kan få ham til at sove videre i sin seng, hvor han er faldet naturligt til ro og det er vigtigt at han forbinder det at sove med noget dejligt og har det godt i sin seng. Men at blive flyttet fra sin seng allerede efter en time er for kort tid at sove der umiddelbart ... Du kan her overveje om du vil blive hos ham, stå der, være tilrådighed, som da han faldt i søvn, så du allerede inden han når at vågne for meget op kan sige "sshh-shhh" eller lignende og han kan registrere at du er der og derfor sove videre.
Du kan også overveje om du skal have en madras på gulvet på hans værelse, så han i en overgang kan komme op af sin seng, men stadig blive på værelset, så han ikke oplever at komme ud. Det kan også på sigt være en måde at få ham til at sove videre i sengen på.
Det kan altså godt nogle gange være en god idé at tage tingene i etaper, et skridt af gangen.
Jeg håber at du kan bruge lidt af ovenstående tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske