Svar: Putning i vuggestue
2. juni 2011
Alder:
9 mdr.
Kære T´s mor
Lad mig starte med at sige, at det lyder så fint det du fortæller og den dårlige samvittighed kan du godt lægge væk. Du har ikke gjort noget forkert og det er ikke et spørgsmål om at træne gode søvnvaner, for at andre skal kunne putte og passe - det vigtigste man kan give sine børn er tryghed og nærhed og i forhold til søvn betyder det, at barnet skal forbinde det at sove med noget dejligt, noget rart. Det er vigtigt at barnet har det godt med at sove og at det, at skulle putte sig og overgive sig til søvnen på sigt bliver en stund, som barnet lærer at se frem til :)
Det er helt naturligt at man i starten skal hjælpe sit barn ind i en god rytme, med det antal lure barnet har brug for og især arbejde på en lang middagslur. Og det er i den forbindelse helt naturligt at man med det barn på 9 måneder som jeres dreng, netop hjælper ham ved at lade ham sidde op, kikke på verden, opleve, mærker og blive fyldt op med indtryk, for først derefter kan han slappe af og overgive sig til søvnen.
Så der er faktisk ikke så meget andet I kan gøre end I allerede gør og det er netop vigtigt at du holder fast i de gode rutiner og at det at skulle sove er noget trygt, dejligt og rart - det er ikke forbundet med konflikter, magtkamp gråd og ulykkelighed - men med noget dejligt :)
Hvis han har mulighed for at få sin barnevogn med i vuggestuen, vil han naturligt kunne blive puttet i den. Det kan også være at de har krybber som han kan sove i - det er helt fint. Det vil naturligt være en anden situation, at skulle puttes i vuggestuen og de fleste børn accepterer det uden større problemer - både fordi de er naturligt er ekstra trætte og derfor meget parate til at sove, når de bliver lagt. Men også fordi alt er nyt og pædagogernes måde at gøre det på, bliver så bare endnu en ny ting at forholde sig til og det gør de så ... :) Tænk på at pædagogerne putter mange børn hver dag og de rutiner og faste ritualer der ofte er omkring dette, giver en sikkerhed og dermed en ro, som børnene spejler sig i.
Den måde du har puttet din dreng på indtil videre, vil sandsynligvis kunne gøre, at han f.eks. kan starte med at sidde op, når de skal puttes i institutionen. så kan han sidde og se på at de andre børn puttes, følg med i hvad der sker og på den måde stadig få de indtryk han behøver inden han skal sove og når de andre så er lagt, så kan pædagogerne gå tilbage til ham og lægge ham ned, berolige og betrygge, hvorefter han sandsynligvis sover. Og måske vil de slet ikke behøve gøre sådan, han vil bare sove, fordi han er træt :)
På sigt vil han også kunne blive puttet med en puttebamse, sutteklud eller lignende og det vil være rigtig dejligt for ham, at have en sådan som substitut for jer forældre. I må gerne introducere en sådan allerede nu - men være bevidste om at de fleste børn først rigtigt tager en sådan bamse eller klud til sig i 12-18 måneders alderen :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre og har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske