Brev:
Putning i vuggestue
2. juni 2011
Alder:
9 mdr.
Putning i vuggestue
Kære Helen.
Jeg har nogle bekymringer og overvejelser omkring min søns putterutiner, nu hvor han skal starte i vuggestue om en måned…
Jeg har en stor, meget nysgerrig og aktiv dreng, som lige har rundet de 9 måneder. Han har krøbet rundt i hele huset i to måneder, rejst sig ved alt den sidste måned, elsker alt nyt (mad, legetøj o.lign.) og tumlelege m.m. Samtidig har han meget brug for fysisk kontakt og nærhed og vil fx helst have, at vi sidder ved siden af, når han udforsker og leger (han havde rigtig ondt i maven, da han var lille, så han har været en del på arm)…
Mht. til søvn har han altid haft ret svært ved at lukke ned og falde i søvn og har heller ikke været helt nemt at afkode i forhold til, hvornår han er træt nok til at sove. Da han var mindre, måtte vi oftest svøbe ham og gå med ham. Nu er vi nået dertil, hvor han bliver døsig på vores arm, men (som oftest) falder i søvn i sin egen seng (med os siddende ved siden af). Han har altid sovet i sin egen seng, når han er faldet i søvn…
Om dagen har han altid været vant til at sove sine lure i sin barnevogn (først i voksien og nu i en dyne). I stedet for her at gå med ham har vi så trillet en lille tur med ham for at hjælpe ham til at finde roen. Og jeg må indrømme, at jeg også selv har nydt lige at komme ud og røre mig lidt og få lidt luft, hver gang han skulle sove – ja, man får jo de vaner, som er mulige og også passer én selv :o)
Ofte har det kun været nødvendigt at trille en kort tur på en 5 minutter op og ned ad vejen, inden han faldt i søvn, så det har jeg aldrig set som det store problem, og vi har altid prioriteret højest at gøre putningen til så rar en oplevelse som muligt med mindst mulig gråd og kamp. Men de sidste måneder synes jeg, at det ofte er blevet nødvendigt at trille en lidt længere tur, hvor han starter med at sidde op og kigge ud, indtil han bliver så døsig, at han er villig til at blive lagt ned (eller falder decideret i søvn siddende). Igen ser jeg det ikke selv som noget decideret problem… Det ville selvfølgeligt være rart med fleksibiliteten ved et barn, man bare kunne ligge til at sove, når det er træt (i barnevognen, i sin seng, eller hvor det nu lige kan lade sig gøre, hvis man er på besøg hos nogen). Men jeg tænker og anerkender, at min søn bare ikke er sådan og elsker min nysgerrige krudtugle af en dreng (eller også har vi bare ikke formået at lære ham det)…
Men nu er tiden så fløjet af sted, han er 9 måneder og skal starte i institution om en måned. Og hvad med putningerne der? Der er der formentligt ikke nogen pædagoger, der har tid til at køre en tur med ham siddende i barnevognen, indtil han selv er parat til i ro og fred at overgive sig til søvnen. Og hvordan kommer det så til at foregå… Jeg er rigtig ked af, at vi ikke har formået at gøre ham så selvhjulpen som muligt for at give ham den bedste og blødeste start på institutionslivet…
Han starter som sagt om en måned – er der noget, vi kan nå at gøre, som du tænker vil være godt? Og i så fald hvad?
BH.
T’s mor.