Svar: Vågner rigtig mange gange i løbet af aftenen
2. juni 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Tilde
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg vil gerne starte med at sende dig en dagsplan, som jeg mener den bør se ud. Det er vigtigt at dagsplanen indeholder både mad og mælk nok og at rytmen er nogenlunde stabil fordi netop disse ting, spiller ind på nattesøvn og nattens rytme også :)
Mit forslag til en dagsplan, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød
Formiddag 8.45-9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. ca 12.30-13, sover her et par timer som nu
Eftermiddag 15.30-16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kunne være ris med sovs f.eks. boller i karry, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen eller lignende moset ned i grøntsagsmosen. Suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23: Flaske
Som du kan se indgår der fire flasker i døgnet og disse fire flasker ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er et helt reelt behov for mælk og væske og flaskerne ligger netop hensigtsmæssigt der, fordi de samtidig giver plads til skemaden.
Jeg har forsøgt at ændre lidt på tiderne i forhold til den plan du har sendt, fordi jeg erfaringsmæssigt ved, at en rytme, som ligner ovenstående ofte vil have god effekt på nætterne ... :) Du kan forsøge om det kan passes ind ...
Derudover er det rigtig vigtigt at du nu er opmærksom på at han ikke længere må falde i søvn med sin flaske i munden. Og at han heller ikke skal have sut, hver gang han vågner.
Hvis det sker, så giver I jer selv en masse problemer, så får jeres dreng det jeg kalder for et søvnassociationsproblem, som han måske allerede har ...
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Men søvnassociationerne skal ændre sig i takt med at barnet bliver ældre, det der starter som en god og naturligt søvnassociation ændrer sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation og det lyder faktisk til at kunne være tilfældet hos jer.
De gode søvnassociationer er:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis jeres dreng er afhængig af flaske for at kunne sove og måske endda er afhængig af at være i favn, for at kunne sove, så vil han naturligt ikke kunne sove uden at få disse ting igen og igen i løbet af natten.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen.
Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det, så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.
Når I giver jeres dreng flaske at sove på og hvis han falder i søvn med flasken i munden (eller konstant giver ham en sut), så vil han naturligt forvente at det skal være sådan og han vil registrere, hver gang at han skifter søvnfase, at han mangler sin flaske eller sut i munden.
I skal derfor nu lære ham at sove uden at have noget i munden. Han skal stadig have sin mælk, men han skal falde i søvn uden at have flasken i munden :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
I kan læse mere om søvn og søvnassociationer i min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske