Svar: Middags lur
1. juni 2011
Alder:
15 mdr.
Kære Line
Jeg kan godt se at din dreng sover i underkanten - og sover mindre end gennemsnittet. Han lyder dog til at trives og du beskriver en dreng, som falder fint i søvn om aftenen, som sover godt i løbet af natten og som om dagen også puttes uden problemer til sin middagslur ... som udgangspunkt må du gå ud fra at han derfor sover, som han lige nu har behov for.
Du beskriver også en glad dreng, som udvikler sig og som har overskud til at møde verden, og de udfordringer hverdagen byder. Han lyder ikke til at være specielt pjevset, lyder ikke til at mangle overskud, han leger, spiser, er glad, - ja han trives.
Hans øreproblemer kan naturligt godt spille ind, det kan sagtens være på grund af ørerne at han vågner efter kun 1-1½ time, fordi trykket i ørerne stiger, når han ligger ned og efter 1-1½ time vækker det ham så. Man kunne godt forestille sig at det at få dræn på sigt vil hjælpe ham og gøre at han så sover længere og mere sammenhængende. Modsat, så kan han jo godt sove længere om natten og burde derfor også kunne det om dagen ...
Spørgsmålet er om I hjemme i weekenden og i sommerferien, måske kunne prøve at trille jeres dreng en lang tur i barnevognen, simpelthen for at se om I derved kunne holde ham sovende, så han sover lidt længere middagslur, måske bare kunne sove et par timer, så han samlet når op på at sove ca 13 timer i døgnet ...
I kan også prøve at putte ham lidt senere, så han ikke står op af sin middagslur allerede kl. 13, men måske først kl. 14 ... fordi eftermiddagen så ikke er så lang og han bedre ville kunne holde til aften - uden at skulle powernappe sidst på dagen. Det er nemlig sådan at al søvn der ligger efter kl. 16 i denne alder, naturligt "æder" af nattesøvnen, så det er uhensigtsmæssigt at han sover der - det er bedre, at arbejde på at forlænge hans søvn midt på dagen eller flytte lidt på hans middagslur ...
Men som sagt - han lyder til at trives som det er lige nu og det er naturligt en svær overgang at gå fra to lure til kun en lur dagligt, ligesom det er svært, når børn på et tidspunkt skal klare sig uden søvn i løbet af dagen :) Og så er det altid sådan, at de ting som fungerer skal man så vidt muligt ikke ændre på - man ved hvad man har, man ved ikke hvad der sker, hvis man begynder at ændre på søvnvaner/søvnrutiner ... Så fungerer det godt, som det er, så lad det være ved det :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske