Svar: Urolig søvn i løbet af natten - 6 mdr.
30. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Idas mor
Jeg er ked af at høre at din mand har været syg og indlagt - jeg håber han er okay igen :)
Det er naturligt at ændringer som sygdom i den nære familie, indlæggelse osv. påvirker jeres datter, fuldstændig ligesom den 6 års fødselsdag (tillykke med det:)), overnattende gæster osv. vil ændre hverdagen og påvirke søvnen. Alt hvad jeres datter oplever om dagen skal bearbejdes og det bliver det netop i søvnen og hun har en alder nu, hvor hun er meget bevidst om, hvad der foregår omkring hende og derfor også oplever rigtig meget, får mange stimuli og mange impulser, der skal bearbejdes. Det er derfor normalt med ekstra stor drømmeaktivitet lige nu.
Samtidig vil børn i jeres datters alder også ofte vågne fordi de ikke mestre at skifte stilling, hun får sig lagt i stillinger hun ikke selv kan komme væk fra og så vågner hun og småklynker, græder irriteret og har brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Der er altså naturligt en periode lige nu, hvor jeres datter sover uroligt, klynker, smågræder, søger brystet osv. ekstra om natten.
Det der er vigtigt er, at du forsøger ikke at komme ind i en vane, hvor du pr. automatik tilbyder hende brystet hver gang hun klynker. For i stedet har hun måske brug for at blive kærtegnet, lullet til ro osv. fordi hun drømmer, eller brug for at du lige hjælper hende om på siden, drejer hende, putter dynen om hende igen og således hjælper hende videre i søvnen, uden automatisk at give hende bryst :) Jeg ved godt at det er let at give brystet og det virker hver gang, men det er på sigt en uhensigtsmæssig vane :)
Planen for dagen ser fin ud, du må gerne begynde at give hende mere grøntsagsmos og tilsætte kød og fisk i mosen, ligesom hun også gerne må begynde at få ristede rugbrødsbjælker, agurk, frugtbåde og lignende i hånden at sidde med og gumle på selv.
Prøv at amme hende fra begge bryster sen aften, for at se om du derved kan fylde hende lidt ekstra op, så hun kan sove lidt længere stræk inden hun søger dig igen. Det kan gøre at hun er lettere at få videre i søvnen uden at du behøver give hende mælk. Du kan også prøve at indføre en ekstra flaske sen aften, for at se om det kan mætte hende lidt mere. Jeg ved fra dit tidligere brev, at du ikke har så meget lyst til at amme, så hvorfor ikke udnytte at hun nu rent faktisk tager flaske med vælling og så give hende to flasker - aften og sen aften, for at se om det kan have en positiv effekt.
Prøv også om du kan vurdere, hvor når hun egentlig har brug for mælken (der hvor hun dier i 20-30 minutter) og hvornår hun måske burde kunne sove videre og hjælpes videre i søvnen uden brystet (der hvor hun faktisk kun dier 2 minutter). Om dagen skal hun have lov til at tage disse små tørstslukkere ved brystet, men om natten skal du forsøge at komme væk fra dem og lære hende at sove videre uden.
Du kan tage tremmerne af hendes sengs ene side og koble hendes seng til din. På den måde kan du lære hende at sove i sin egen seng, men kan stadig lægge din hånd over til hende, berolige hende og lade hende mærke at du er der - uden at du behøver at amme hver gang. Netop ved at berolige hende på den måde, så hun mærker dig, vil du sandsynligvis godt kunne få hende videre i søvnen uden brystet :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske