Brev:
Urolig søvn i løbet af natten - 6 mdr.
30. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Urolig søvn i løbet af natten - 6 mdr.
Kære Helen,
Så er det på tide med et godt råd igen! Vores lille datter på 6 mdr. er begyndt at sove rigtig uroligt om natten. Det er særligt efter 24.00 / 01.00 at hun vågner ofte – gerne med ca. en times mellemrum indtil hun er morgenfrisk kl. ca. 05.00. Det eneste der virker i timerne fra midnat til 05.00 er at hun får bryst – nogle gange drikker hun i 30 minutters tid, andre gange tager det kun to minutter og så er hun putteklar igen.
Før i tiden – dvs. for et par uger siden kunne vi få hende til ro med hendes godnatsang, og det kunne være mig lige så vel som far, der stod op og sang med hende. Men nu er det kun bryst, der virker. Og det er virkelig frustrerende aldrig at få sovet ordentligt igennem – og det må det jo også være for hende.
Hun er generelt en meget glad og meget aktiv baby som er utrolig glad for kontakt med andre børn og voksne, hun brokker sig kun når der er noget, der virkelig går hende på – at hun kryber baglæns eller kommer op på alle fire og ikke kan komme videre, som typiske eksempler. Hun spiser ikke så meget til hvert måltid syntes jeg, ca. ½ - 1 deciliter, men jeg har jo læst mig til at det er ok. Hun har altid gylpet meget og gør det forsat, men følger sine vækstkurver fint og har gode dobbelthager.
Vi har de sidste fire aftner prøvet at give hende en lille flaske vælling, som hun gerne spiser – nogle gange det hele, andre gange ikke det hele – det gælder især hvis hun er meget træt, - men det har ikke gjort nogen forskel i forhold til nattesøvnen (det gjorde det ellers for hendes storebror).
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
05.30: morgenamning, vi står op, hygger og laver morgenmad
06.30: havregrød med sveskemos og vand af kop til morgenmad
ca. 08.00: amning
08.30: formiddagslur ca 1 -1 ½ time
ca. 10.00 / 10.30: står op, ammes evt.
ca. 11.00: frokost: grøntsagsmos af varierende slags og risgrød, eller æble / pæregrød vand af kop. Ammes indimellem efterfølgende, hvis hun ikke har drukket så meget.
13.30 /14.00: eftermiddagslur ca. 1 – 1 ½ time
15.00 / 16.00: nogle gange ammes andre gange får hun frugtmos med lidt MME
mellem 16.00 og 18.00 tager hun indimellem en lille 20 minutters lur
ca. 18.00: aftensmad: grøntsagsmos evt blandet med risgrød
19.30: bad
20.00: vælling, ammes og puttes
ca.22.00: vågner første gang, ammes og puttes
ca. 24.00: vågner anden gang, ammes og puttes
Og derefter er det hver time indtil vi står op ved 05-tiden…
Det skal lige siges at hendes far har været meget syg og været indlagt i en hel uge i starten / midten af maj mdr. Og her i weekenden har vi holdt 6-års fødselsdag for vores søn med børnehaven hjemme på besøg, samt bedsteforældre fra Sverige som har boet hos os de sidste fire dage, så der er sket meget for hende også med mange nye indtryk og mennesker som har været meget tæt på hende i de sidste dage. Og det påvirker hende vel også at far ikke har været der hver aften, som han ellers plejede?
Jeg håber at du igen har nogle gode råd til hvordan vi kan få nattesøvnen tilbage - eller bare nogle timers sammenhængende søvn fra midnat og frem : )
Mange hilsner,
Idas mor