Svar: Kold tyrker eller?
30. maj 2011
Alder:
9 mdr.
Kære søde du!
Tak for dit brev, velkommen tilbage og tillykke med lillebror:)
Der er flere ting der spiller ind hos jer og der er flere tanker jeg gerne vil dele med dig.
Det er meget fint, at I vil bruge weekenden på at få skabt nogle nye vaner, nye ritualer, fordi storebror ikke er hjemme og I derfor har mere ro og overskud. MEN, det er vigtigt ikke at gøre det til en kamp og jeg er ikke tilhænger af en "kold tyrker", for det er synd for jeres dreng. Han ved jo ikke at I har en plan og han gør ikke noget af det han gør, for at irritere jer. Han prøver ikke at modarbejde jer - det eneste han søger er tryghed og nærhed og det søger han naturligt fordi han har brug for det.
Han har særlig meget brug for det, fordi I er flyttet, bor i flytterod og mangler lidt overskud i hverdagen generelt .. måske? I hvert fald er der ingen tvivl om at jo mere pressede I føler jer, jo mere stressede I er, jo mere urolig, klynkende og tryghedssøgende vil jeres børn naturligt også blive.
Og samtidig så er jeres lillebror i separationsfasen. Det betyder at han er igang med at øve sin selvstændighed, igang med at bevæge sig lidt mere ud i verden på egen hånd, i stedet for at sidde på skødet, så er han nu mere på gulvet, triller, kryber og kravler måske, rejser sig ved tingene - alt sammen noget der viser at han øver sig i at være lidt på afstand af jer. Og for at kunne separere sig så skal han også føle sig tilknyttet. Derfor vil børn i den periode, hvor de øver sig at adskille sig, naturligt virke ekstra pylret og tryghedssøgende, her vil de klynge sig lidt mere. Man kan se at de er i en separations-gentilnærmelsesfase, hvor de på den ene side signalere "jeg vil selv" og på den anden side klynger sig og trykker sig til dig og signalerer "jeg kan ikke være alene, du må hjælpe mig".
I har givet ham den ro og nærhed han havde behov for og taget ham op, trøstet ham osv. - og det er rigtig godt. Men det betyder også at han naturligt ved nu, at han kan komme hos jer, når han har brug for det og naturligt søger jer. Det er jo helt basal tillid. Hvis I så pludselig siger til ham at han skal blive i sin seng, hvis I bare lader ham græde sig i søvn, ikke tager ham op, ikke trøster ham, så bryder I den tillid I har skabt og han vil føle sig afvist. Han vil ikke kunne forstå det. Og hvorfor gøre det?
Han skal naturligvis stadig puttes trygt og med omsorg og nærvær - også selvom I vil skabe nye vaner, nye rutiner, som naturligvis er helt okay at gøre :)
Det er fint med 3 amninger dagligt og det er rigtig godt, hvis de ligger inden middagslur, aften og sen aften eller inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten.
Når han skal passes om en måned kan amningen inden middagsluren erstattes af lidt mælk af en kop og de to øvrige amninger bibeholdes.
Og ja, men kan naturligvis godt forsøge med en flaske, fordi far så bedre kan tage over og mme mætter også mere end modermælk - og I må gerne introducere en flaske. I skal bare være opmærksomme på, at I jo også skal af med den igen og at han, når han er 12-14 måneder gammel ikke længere behøver flaske, men skal lære at sove uden ...
Rytmen om dagen spiller også ind og det ville være rigtig godt, hvis du kunne prøve at flytte dagens rytme lidt, så han ikke står helt så tidligt op, sover lidt senere hele dagen igennem og også går lidt senere i seng. Du kan i første omgang forsøge at ændre hans rytme, ved at putte ham lidt senere til formiddagslur - evt. ilægge et bad inden for at trække tiden lidt inden han puttes, så dagen på den måde rykker sig naturligt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Kommer i bad, aktiveres osv. så han holdes vågen og dermed kan puttes lidt senere til formiddagsluren
Formiddag 8.45-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9-9.30 og sover som nu 1-1½ times tid
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos som nu. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30. Sover her 1½-2 timer, afhænger af hvor lang en formiddagslur han har taget. Jo senere han sover her, jo bedre vil du kunne holde ham vågen om eftermiddagen, så han ikke er så træt om eftermiddagen.
Storebror hentes
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Der skal være mos og mad i stykker, maden tager udgangspunkt i jeres mad, almindelige børnevenlige retter :) Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød, så du er sikker på at han ikke mangler mad i maven, når han puttes.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes x 1
Som du kan se så ligner min plan jeres og der er ikke den store forskel, bortset fra at jeg anbefaler at du forsøger at flytte lidt på tiderne. Dette fordi dagsrytmen, naturligt også påvirker nattesøvnen og rytmen om natten generelt.
Derudover så er der jo problemet med at falde i søvn ved bryste og det er godt at du er opmærksom her. Det er fint at han ikke falder i søvn med brystet om aftenen og det ritual du bruger, når han puttes der, skal også bruges, når han vågner om natten. Om formiddagen sover han også uden brystet - også her har I et ritual, en måde at kærtegne, berolige og betrygge og det samme skal I gøre om natten.
Hvis han kun vil brystet, så må du tage ham over, give ham det, men gøre det kortvarigt, så han ikke fylder sig med mælk men lige finder roen og derefter kan sove videre. Du skal altså lirke brystvorten ud af munden på ham. De første gange, vil han måske søge brystet igen, så får han det, men hele tiden fjerner du brystvorten fra ham. Samtidig med at du gør det, så sætter du noget andet i stedet, som så er måden du kærtegner ham på, ligger han ved siden af dig, så hold dine hænder på hans hofte, vug ham lidt imens han ligger der, hold hans hånd i din hånd osv. Så du stille og roligt kan nøjes med at berolige ham på denne måde og han helt kan undvære brystet.
Hvis du er bange for at han skal falde ned af sengen, så skub sengen helt op til væggen, så han ligger ind mod væggen og ikke kan ryge ud. En anden løsning kunne være at du to tremmerne af hans sengs ene side, koblede hans seng til din. På den måde kunne han fortsat blive puttet i sin seng, men du ville kunne ligge ved siden af ham og berolige ham med dine hænder og give ham nærheden - uden at du behøvede stå op og gøre en masse aktivt.
Far kan naturligvis godt tage over om natten, når jeres dreng har fået godnatgrød og er blevet ammet og I med sikkerhed ved at han ikke behøver mad eller mælk. Far kan godt putte med ham, give ham tryghed og nærhed ligesom mor. Så nogle gange er en løsning at far og lillebror sover sammen i et par dage, fordi far af gode grunde ikke kan amme, men stadig give nærheden og på den måde omsorgsfuldt lære ham at sove igennem uden at få mælk hver time ... Og mor kan så sove i et andet værelse, måske sammen med storebror, så han ikke behøver søge far om natten lige i de her 3 nætter ...
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke med jeres søvnprojekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske