Brev:
Kold tyrker eller?
30. maj 2011
Alder:
9 mdr.
Kold tyrker eller?
Kære Helen
Så er jeg meldt på igen. Denne gang drejer det sig om vores søn nr 2, som er fra 7/9-10, altså snart 9 måneder. vejer 9,5 kg og 78 cm lang (ja, en lang flot fyr ;-)) og stor trives... er bare så glad, kærlig, finurlig og fyldt med energi... elsker at lege, sidder selv og er snart på vej i kravleposition. og et rigtigt godt og roligt gemyt.
Problemet er at han vågner mange gange om natten, de værste nætter har jeg været oppe ca. en gang i timen, og han vil kun falde til ro på brystet.
Elliot er som sagt en meget kvik og glad dreng. har altid været så sød, glad og nem en baby og har fra han var ca. halvanden måned gammel sovet fra 17-18 stykker til 05 uden amninger. det har jo været den rene svir ;-)
Situationen begyndte så småt at ændre sig da han var ca. 6-7 måneder. han kom i egen seng (fra barnevogn som stod ved siden af vores seng inde i lejligheden) uden problemer. sengen stod stadig ved siden af vores seng. så småt begyndte han at vågne mere. men det var ikke noget jeg spekulerede over, da alderen jo betyder mere årvågenhed og ligeledes skulle hans mad optrappes lidt.
Det var sådan set i forbindelse med vi skulle flytte det hele gik i ged (som jeg husker det) vi var nødt til at bo midlertidigt hos mine forældre (flyttede derhen 15 april i to uger), da vores hus er under totalrenovation. han kom i en rejseseng og pludselig ændrede han totalt adfærd og var rigtig ked af det når han skulle puttes. kunne nærmest græde en time inden han faldt til ro. lå og kiggede helt panisk omkring osv. han begndte at vågne mere og mere, og fordi vi boede som vi gjorde, valgte jeg den nemme model at tage ham på brystet, for at få ham hurtigt til ro og ikke forstyrre hele huset, og fordi jeg oplevede det som et udtryk for øget tryghedsbehov.
Havde håbet at det hele ville ordne sig hen af vejen, når vi fik ro på i huset, men det har det ikke gjort. jeg har fået skabt en rigtig dårlig søvn vane hos ham. når jeg har prøvet ikke at give ham bryst når han vågner, accelererer han fuldstændigt. bliver rasende! og det samme sker når min kæreste går ind og forsøger at få ham til ro. til at begynde med kunne min kæreste slet heller putte ham, men det er dog ændret nu. nu ammer jeg ham godnat nede i stuen og så bliver han puttet på sit eget værelse i vores nye hus uden problemer med godnatsang og sut, og vi sidder hos ham til han sover.
Et par gange har jeg våget mig ud med nogle veninder. min kæreste er heldigvis med på "den værste" og ikke bange for at han er ked af det. men sidst jeg var væk, tog han ham op. han faldt til ro hos ham, men starter forfra så snart han bliver lagt tilbage i seng. faldt først rigtigt i søvn, da han tog ham med over i sengen.
Jeg har forsøgt at have ham i sengen, men vi forstyrrer hinanden, og jeg sover så dårligt. vores store dreng kommer ind i løbet af natten og har altid gjort det, og det trives vi fint med, men jeg vil meget nødigt have den lille i sengen også, da jeg ikke lukker et øje af frygt for, at den store gør ham skade i søvne, eller at den lille triller på gulvet, hvis han ligger på den anden side af mig. ligeledes synes jeg den lille sover meget let, og vil nok vågne, når en store kommer osv....
Status nu er, at han står frygtelig tidligt op... mellem 5-6 (det hjælper ikke at amme ham... han falder ikke i søvn, men holder kæmpe fest)
får havregrød m. mælk og vand
sover 1. lur ved 8.30 tiden ca. sover et par timer.
får bolle og frugt i små bidder + frugtmos/ a38 og vand
sover 2. lur 1-2 timer
får rugbrødshapsere (sidder selv og tager det nu og kommer det i munden) med forskelligt pålæg og grøntsagsmos. vand eller sødmælk.
får mellemmåltid igen når vi kommer hjem med den store ved 1630 tiden. endten bolle, frugtmos eller a38.
aftensmad kl 18. grøntsagsmos, pasta etc med familiens mad, sovs osv.
Han spiser med god appetit og har faktisk været god til at spise fra vi startede som 4 1/2 måned.
han er meget træt fra kl 17, og man skal være på ham hele tiden, ellers brokker han sig højlydt... har forsøgt med en powernap sidst eftermiddag, men det er svært at administrere synes jeg, for han er ikke meget for at sove på det tidspunkt, og så bruger man en masse tid og energi på at få ham til at sove, for så at skulle vække ham igen en halv time senere.
han bliver puttet kl ca 18.30-19.
Jeg ammer ham ca 3 x dagligt. han har svært ved at samle sig om det om dagen, men til gengæld bliver han helt "brystforlegen" sidst på dagen og nyder det virkelig her.
synes faktisk måltider fylder meget af vores dag!
Og så starter helvedes natten...
Jeg kan som sådan ikke sige at der er noget bestemt mønster, og egentlig troede jeg, at det var ved at vende, da han pludselig havde 3 nætter, hvor han kun var vågen kl 22, 02 og så op kl 05.
Men så i nat startede vi igen kl. 21.30 amning, 23 amning, 01 amning, 03 amning og 04.15 nægtede han at sove videre efter amning. og jeg nægtede at stå op, så der sad jeg ved sengen og sang og gav ham sut, sang og gav ham sut til han endelig gav op kl 06.10!!!!!! hvor han skiftevis lå og snakkede og græd. og så alligevel vågnede igen kl 07! jeg smider ham selvfølgelig på brystet fordi jeg bare vil hurtigt i seng igen.... JEG ER SÅ TRÆT NU OG DET HER DUER IKKE MERE!!!
Jeg skal på arbejde om en måned., min kæreste tager over et par måneder. og der skal jeg simpelthen ikke have været vågen 10 gange, og desuden er jeg jo udemærket klar over, at for det første har han ikke brug for amningerne og for det andet ved jeg, at det er en dårlig søvnassociation (som du beskriver).... men puha hvordan får vi det vendt?
Vi har egentlig planlagt en kold tyrker i den kommende weekend, hvor den store bliver passet, men jeg har det så skidt med, hvis han skal græde en hel eller halv nat...
Jeg har virkelig brug for nogle helt konkrete råd. skal han tages op når han begynder at græde i forbindelse med at blive benægtet bryst, skal min kæreste tage ham, skal han ammes en enkelt gang og hvad tid osv osv...? skal vi lægge en madras ved siden af hans seng, osv...? HJÆLP ;-)... mit overskud er presset, og særligt fordi vi også bor i byggerod....
Det skal siges, at vi har forsøgt med flaske mange gange med pauser imellem. han vil ikke. det er godt nok længe siden vi har prøvet... skulle vi tage det op igen? er det en ide at overveje ammestop?
Helen, jeg ved der er ventetid, men jeg håber s meget du kan nå at svare inde på fredag, så vi kan gå vores "ændre søvnadfærd" weekend i møde med nogle gode redskaber i baggagen!
Godnat (forhåbentligt)
mange hilsner en udpint mor