Svar: Sover han for meget? - 5 mdr.
30. maj 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Pernille
Børn kan sagtens have en periode, hvor de sover mere og så have perioder hvor de sover mindre. Det man skal være opmærksom på er barnets almen tilstand. Det betyder at du skal se på, hvordan din dreng i øvrigt trives. Det er vigtigt at han er glad, aktiv og bruger sig selv både motorisk og mentalt når han er vågen. Han må ikke virke sløv og apatisk i sine vågne timer, han skal virke aktiv og kommunikerende.
Han bør heller ikke græde meget, virke meget pylrende og svær at stille tilpas. Han må ikke virke for træt til at spise, for træt til at drikke osv. Han skal virke glad og tilpas.
Hvis du er i tvivl, så kan du altid bede jeres læge om lige at lytte på ham og undersøge ham :)
Det er rigtig flot og dejligt at din dreng er begyndt at sove fra kl. ca 21 til 06 uden at få mælk - men måske skulle du lade ham komme til brystet en af de gange, hvor han vågner. Han er som du skriver en stor dreng og har derfor brug for meget væske og det er naturligt, at han vil søge brystet ekstra meget om dagen, hvis han ikke får noget så mange timer om natten ...
Det at han ammes meget om dagen, er naturligt stadigvæk, men det betyder også at han måske netop sover meget, fordi han falder i søvn ved brystet og på den måde lulles til ro. Det er som sagt helt okay og kan være fint at han lige nu sover det ekstra, men det er vigtigt at finde balancen mellem at aktivere ham og give ham aktive vågne perioder og så først amme og give ham roen, når han har brug for det - netop for at han ikke lulles til at sove for meget, hvis du forstår, hvad jeg mener ... :)
Nogle børn sover lidt, andre sover mere og det er som sagt okay. Det kan variere i perioder, fuldstændig ligesom hos os voksne, vi har også perioder, hvor vi føler os mere trætte og har brug for mere søvn.
Når jeg ser på de tider du har angivet, så sover han fra kl. 21 til kl 08, altså 11 timer om natten. Om dagen sover han 45 minutter om formiddagen, 2½ time til middags, 1 times 3. lur og en powernap på ½ time. Det giver samlet ca 4½-5 timer i løbet af dagen + de 11 timer om natten, altså 15½-16 timer i døgnet.
Gennemsnittet er 15 timer, så din dreng sover mere end gennemsnittet, men stadig er det okay. Og som du beskriver ham, så er han jo aktiv, når han er vågen. Det lyder for mig som en periode, han lige nu har brug for og som noget der er okay. Men virker han sløv, så få lægen til at se på ham :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske