Brev:
Søvnforvirring
30. maj 2011
Alder:
11 mdr.
Søvnforvirring
Hej Helen,
Nu er min "lille baby" Carl, næsten 11 måneder... wow! tiden går bare stærkt (specielt med barn nr 2) Han STORTRIVES og er en dejlig, smilende, aktiv og stærk dreng. Han spiser supergodt, både morgenmad og aftensmad (det samme som resten af familien)... og frokosten arbejder vi på, da han den seneste måned ikke har været stor fan af rugbrød. Jeg tror det er tænder i frembrud der gør, at han ikke vil tygge på det.
Grunden til jeg skriver er, at vi er havnet i lidt forvirring mht søvn og sutteflasker osv....
Carl vågner pt kl. 5.30 og er meget sulten efter at have sovet igennem fra 19.30. Det er ca et par måneder siden vi holdt op med at give ham flaske kl 23 mens han sov... det har han klaret fint. Han får flaske kl 19 og så er det på med nattøjet, børste tænder og synge sange fra den store sangbog sammen med Mor, far og storebror. Herefter sover han så snart han bliver lagt :) Han vågner et par gange i løbet af aftenen og skal trøstes pga hvad vi tror er drømme, men han kan altid sove videre når vi har været inde og kramme ham.
Når Carl står op kl 5.30 får han havregrød (gerne med banan eller æblemos og mælk i koppen med det samme) Han er også blevet frataget sin morgenflaske for et par uger siden. Før fik han 200 ml, men sov ikke videre af den grund. Sagen er den, at jeg ville give ham mere plads til rigtig mad og komme igang med dagen så han kunne få lidt legetid osv. Problemet er bare, at han allerede kl 7 - 7.30 er ved at gå til af udmattelse og jeg må lægge ham. Han sover en times tid, kommer op og leger, får formiddagsmad (bolle og frugt + vand) leger lidt mere, men holder ikke til kl 11.30 hvor jeg typisk ville lave frokost til ham. Han sover allerede igen kl 10.30- 11.00 og ca 1½ timer frem.
Når han står op, skynder jeg mig at give ham frokost og så leger vi igen eller går tur før Julius skal hentes i vuggestuen. Han får eftermiddagsflaske kl 14.30-15 når Julius er kommet ind ad døren og jeg forsøger her at lege med dem begge to før jeg skal i gang med aftensmad osv. Men Carl synes nu, at det er tid til dagens 3. lur, hvilket hans mor har læst, at han er for stor til... som regl vinder han, og han får lov at tage en powernap på max ½ time. Jeg forsøger dog altid først om jeg kan holde ham igang med lidt snacks i form af grøntsager, frugt osv sammen med storebror.
Carl bruger enorme mængder af energi for tiden på at rejse sig op ad alle møblerne (og falde og slå hovedet desværre) Han er fyldt med buler på det lille hoved, men han lader sig ikke stoppe af det. Jeg tror det kan være en af grundene til, at han er så træt. Tror ikke det kan være forkert mad... han spiser varieret og drikker flot.
Hvordan kan jeg vende billedet med de 3 lure og hvor på dagen skal jeg lægge de 400 ml mme han får? Jeg tænker, at det ville være godt for ham, at han lærer at holde sig vågen til lidt leg osv om morgenen og så vi alle sammen kan komme afsted til vuggestue, arbejde osv. Han skal starte i samme institution som Julius d. 1 august. Lige nu, ville jeg ikke kunne holde ham vågen mens vi var ved at gøre klar til afgang (i hvert fald ikke uden gråd og skrig) Han bliver meget ulykkelig når han er træt og tingene kikser for ham (f.eks når han rejser sig og falder) Jeg tænker også, at han ikke ville være vågen i særlig lang tid af dagen til at lege i vuggestuen...
Selvfølgelig skal han ikke undvære sine to lure, men jeg kan ikke forstille mig, at han skal have 3 når han er der.
Håber du kan hjælpe mig til at få styr på det igen.
Med venlig hilsen
Heidi