Svar: Amning og modermælkerstatning
30. maj 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Tina
Hvor hyppige afføringer børn skal have, når de får både modermælk og modermælkserstatning afhænger af hvor meget modermælkserstatning de får. Jo mere erstatning barnet får, jo hyppigere afføring bør barnet have.
Der er flere affaldsstoffer i modermælkserstatning end der er i modermælk og derfor anbefales det at børn der får erstatning har afføring en gang i døgnet. Hvis barnet ikke har dette, skal man være opmærksom på om barnet har brug for afføringsmiddel. Børn der ammes kan tilgengæld godt have mellem 1-2 uger mellem deres afføringer, uden at det behøver give problemer ...
Det kan godt være passende at jeres dreng har afføring ca hver 5 dag, men det kommer som sagt an på, hvor meget mme han får. Du er nødt til at vurdere det ud fra afføringens mængde og konsistens - og du er også nødt til at se på, hvordan han trives. Hvis han virker til at have problemer med at komme af med afføringen, hvis han virker til at have ondt, hvis afføringen virker hård, så vil det være godt at du giver ham afføringsmiddel f.eks. laktulose, for at holde maven igang.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske