Svar: 3 1/2 mdr gammel dreng vil ikke sove om dagen
30. maj 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Tina
Tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Min første umiddelbare tanke eller spørgsmål til dig er, om din dreng får bryst eller flaske? Hvis han ikke får flaske, har du så overvejet at give ham det?
Flaske (modermælkserstatning) har flere fordele. For det første skal du sikre dig, at din dreng ikke er så vågen som han er, fordi han han er sulten og mangler mad. De meget vågne børn som har svært ved at overgive sig til søvnen er ofte sultne børn ...
Derudover så mætter modermælkserstatning mere end modermælk. Det betyder at børn nogle gange sover lidt længere tid på mme, end de gør, når de bliver ammet.
Det er også en fordel at far kan give flaske, så du kan få aflastning en gang imellem, netop fordi du er så meget på som du er og som du skriver "kan ikke holde til det mere, er fuldstændig fastlåst" - en flaske kunne være en løsning, fordi andre kan tage over og give dig ro.
Og så kan en flaske også gives imens din dreng ligger i sin seng eller barnevogn, du skal bare sørge for at elevere madrassen / hovedgærdet, så han ikke ligger helt fladt. Det har den fordel, at du ikke behøver flytte ham efter at han har fået mælk, men at han kan spise og falde i søvn, hvor han er.
Det samme kan du faktisk gøre, når du ammer. Det vil være ganske udmærket at du lægger dig ned og ammer ham i din seng, og så lader ham falde i søvn der, falde i søvn ved brystet, og så naturligvis sikrer at han ikke kan falde ned af sengen, når du så går og lader ham ligge og sove videre. Rul gardinerne for i soveværelset, sørg for at der er frisk luft i rummet osv. så kan han sagtens sove der.
Derudover tænker jeg at han er en lille tryghedssøgende dreng, som har brug for rigtig meget nærhed og fysisk kontakt. Det spiller naturligt ind, at han har haft så ondt som han har, grædt så meget og derfor har haft ekstra brug for at være i favn - og naturligt derfor stadig har det. Det er rigtig godt, det er ikke noget skidt - men naturligvis skal han også lære at sove for sig selv :)
Det vil være en god idé at svøbe ham, fordi det at være svøbt, vil hjælpe ham til at holde fysisk sammen på sig selv. Han vil føle sig omsluttet, som når han ligger i jeres arme, men det vil være et klæde som omslutter ham og gør ham rolig.
Jeres hjertelyd og det beroligende der er ved at være hos jer dér, kan skabes ved hjælp af f.eks. en doodoo bamse. Det kan give tryghed for ham, at have en sådan hos sig. Det vil også kunne hjælpe i forhold til at du fornemmer, at han har svært ved at sove, hvis der er for stille ... :)
Og så skal du være opmærksom på at han ikke bør være vågen i mere end 2½ time med den alder han har. Hvis han er svær at aflæse og det er svært at finde ud af, hvornår han egentlig er træt, sulten osv. så må du kikke lidt på klokken og gå ud fra at 2½ time er max vågentid og rettesnor. Så skal han skiftes, have mælk og så skal han sove igen. Og så må du putte dig med ham, trille ham i barnevognen til han sover - evt. blive ved med at trille for at holde ham sovende, men så han får sin søvn og de afbræk i løbet af dagen som han har behov for.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske