Svar: At sove på maven
2. juli 2003
Alder:
1 mdr.
Kære Lene
Sundhedsstyrelsen anbefaler, som du sikkert allerede ved, at børn ikke sover på maven ej heller på siden.
Sundhedsstyrelsen henviser til en undersøgelse, der har vist at maveleje som sovestilling er forbundet med en overrisiko for vuggedød. Undersøgelsen viste at risikoen for vuggedød er 10 gange højere, hvis barnet sover i maveleje i forhold til rygleje og at der i sideleje er dobbelt så risiko for vuggedød. Både fordi sideleje i sig selv udgør en risiko, men også fordi barnet netop lettere ruller om på maven, når det ligger på siden.
Din datter er kun lige begyndet at vende sig selv, så jeg synes, det er lige tidligt nok at lade hende sove på maven.
Når hun selv er i stand til at vende og dreje sig som hun vil, er der ikke grund til bekymring. Sørg dog altid for at hun ligger på et jævnt underlag. Hun skal ikke sove med pude eller på en dyne eller lignende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske