Svar: Babysvømning - 4 mdr.
21. maj 2011
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Der er mange høje lyde i en svømmehal og det store rum, gør lydende ekstra svære for små børn at tackle. Når din datter er i svømmehallen er det derfor en naturligt stor oplevelse for hende, hvor alle hendes sanser virkelig sættes på prøve.
Lyden er voldsom, men også sanglegene, vandet omkring kroppen, plasken, kulde - varme fornemmelse, træk, duften af klor, smagen af vandet, synspåvirkning - skarpt lys osv. Det er et bombardement af sansepåvirkning.
Jeg synes det lyder rigtig fint at du tager af sted, lytter til din datter og de signaler hun sender. Og hvis hun efter 20 minutter har fået nok, så er det fint at tage hende op af vandet. Det er vigtigt at hun oplever det trygt og vænner sig til det stille og roligt - der kommer ikke noget ud af at presse hende og give hende en dårlig oplevelse, for så vil I jo ende med slet ikke at kunne komme i vandet, fordi hun oplever det som noget ikke rart.
Bare det at være i bruseren, skulle vaskes i badekar, høre lyden af flere brusere, børn, kvinder der bader osv. Det hele påvirker og gør jo også at der ikke kun er tale om 20 minutter, det kan sagtens tage en time og det er naturligt at hun nogle gange ikke har overskud til det - hun er kun lige blevet 4 måneder :)
Og netop hendes alder, - hun er jo i en alder, hvor hun skelner mere og mere tydeligt mellem om hun er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en fremmed og hvor hun naturligt vil være ekstra tryghedssøgende, fordi hun oplever verden større, kan se længere og opfatter mere bevidst, hvad der sker omkring hende.
Sørg for at hun får mælk inden hun skal i vandet og giv hende mælk igen, når hun kommer op. Og derudover så er mit råd, at du lytter til dig selv og det der føles rigtigt, og hvis du fornemmer at hun efter 20 minutter har fået nok - så er det fint at stoppe der :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske