Svar: Hvad kan jeg ændre i putteritual - 12 mdr.
21. maj 2011
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Var det dig, der var forbi mig på babymessen - vi talte om madproblemer og at du kunne forsøge med f.eks. agurkeske og lignende ...? Hvis det er dig, så må jeg lige rose dig og sige, at det er rigtig dejligt at høre, at lillepigen nu er begyndt at spise og også spise mere rigtig mad. Det lyder rigtig godt - så selvom det er hårdt, så går det fremad - små skridt, men det går fremad og det må du holde fast i :)
Det er dejligt at du har en god sundhedsplejerske. Du skriver at dit netværk er lille og jeg kan godt forstå du synes det er svært at få tingene til at hænge sammen, når du står meget alene. Har du overvejet at søge en reservebedste? Det kunne være en god idé for dig, netop fordi du er alene.
En reservebedste er en ældre borger som hjælper enlige småbørnsfamilier og passer børnene, når de bliver syge. Det er et tilbud blandt andet Københavns Kommune har, netop til de enlige familier som ikke kan trække på deres egne bedsteforældre eller netværk. Det koster 25 kr. i timen i dagtimerne og 30 kr. i timen efter kl. 17. Så alle kan være med:)
På Frederiksberg har man en såkaldt "mormor-ordning"...
Men tilbage til dit spørgsmål - væk fra amning. Det lyder for mig som om at den amning du skal arbejde på at fjerne først er amningen inden putning om aftenen. Jeg vil foreslå dig at du her bibeholder ritualet som du har nu, men erstatter brystet med en kop lun mælk i stedet. Det kan være en almindelige kop eller din datter kan drikke af en tudkop, - hvad du nu tror hun bedst vil acceptere.
I princippet bør hun jo få mælken først og så få børstet tænder bagefter - men lige nu lyder det som om at du er nødt til at prioritere at hun falder trygt til ro uden brystet og så må hensynet til tænderne komme bagefter ... Du kan derfor overveje om hun skal have mælken på dit skød, som hun får hun eller om hun skal drikke mælken imens hun sidder (eller ligger med en drypfri kop) i sin seng og du så sidder ved siden af, synger lidt, taler lidt om dagen osv. Det at hun starter i sin seng gør, at hun ikke skal flyttes undervejs i putningen og derfor ikke bliver ked af det skift. Stille og roligt bør det så være vand hun får at drikke om aftenen, så det ikke går ud over hendes tænder.
Du skal prioritere at sidde hos hende, så hun er tryg og rolig, når hun skal sove. Det er godt givet ud at bruge 15 minutter ved sengekanten.
Amningen tidlig morgen vil hun måske have brug for lidt endnu - i hvert fald lyder det som om at hun bliver rigtigt ked af det, hvis du ikke tager hende ind til dig og tilbyder brystet der. Men på sigt skal amningen her jo også væk - og en overgang kunne du måske erstatte med lidt vand og måske en bid banan. Banan indeholder tryptofan og det ligger godt i maven, så at få lidt banan at spise, vil måske give hende den ro hun har brug for, for derefter at kunne sove videre hos dig - og altså undvære brystet helt.
Jeg synes hun skal have lov til at komme ind til dig om morgenen, hvis du kan mærke at hun har brug for den nærhed og tryghed.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :) Knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske