Svar: Venner og fjender
20. maj 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
Hej med dig
Drengene har en alder, hvor de naturligt skal prøve nogle grænser af og hvor de skal udvikle deres sociale intelligens.
Drengene kan sagtens lære at sige tak, sige undskyld osv. men at lære, hvordan man spørger ind til andre, trøster andre, fornemmer andre - hvordan man ser om nogen er kede af det, vrede, overraskede osv. alt det kan de kun lære ved at opleve det, ved at se det og ved at man taler med dem om det - netop som du beskriver, i situationen hjælpe dem med at se hvad der sker og få kommunikeret, hvor de hver især står og hvad de gør ved hinanden og dermed også hjælpe dem til en løsning.
Drengene lærer social intelligens ved måden vi forældre og vi voksne er omkring dem på og ved at være sammen med andre børn. De lærer det ved at lege sammen og ved at lege med andre.
Netop leg er et vigtigt redskab til at lære social intelligens. Drengene skal lære at begå sig socialt ved at se, hvad de gør ved andre og ved selv at mærke, hvad andre gør ved dem. De skal begge opleve at de nogle gange må være med i en leg, andre gange må de ikke, atter andre gange kan man kun være med, hvis man giver sig og lader den anden bestemme ... Det er den læring drengene er igang med nu, men det følger hele vejen op igennem børnehaven og også i skolen lærer børn social intelligens.
Jeres opgave er at finde balancen mellem hvor meget de skal lege hjemme og hvor meget de skal lege i børnehaven. For de leger forskelligt de to steder og har sandsynligvis forskellige roller alt efter om det foregår det ene eller det andet sted - og det kan være rigtig svært. På den måde kan det være godt at have en ven der hjemme og have andre i børnehaven, fordi vi ikke er ens, men har forskellige roller og indgår i forskellige sammenhænge alt efter hvor vi er ...
Det lyder som om at der altid vil være et vist bånd mellem drengene, fordi de kender hinanden godt og har fulgtes ad siden de var ganske små. Måske har I også været i mødregruppe sammen, så de "kender" hinanden på en anden måde. Derfor tror jeg heller ikke at I skal være bange for en gang imellem at give det lidt pause og så arbejde lidt på, at de også prøver at lege sammen med andre, finder nye kontakter.
Da børnehaven er inde på at drengene leger godt men ofte også har konflikter, så prøv at tale med dem om, hvorvidt de kunne foreslå andre jeres dreng kunne lege med. Det kunne være rigtig godt, hvis de hjalp jeres dreng med at søge nye andre drenge og piger og I kunne invitere en hjem og lege en dag, for at hjælpe ham til at lege med flere. Det er meget følsomt kun at lege med en. Det er helt naturligt at jeres dreng søger sin ven derhjemme fra, når han er ny i institutionen og at han naturligt forsøger at blive en del af gruppen, netop ved at søge den han kender og føler sig tryg ved. Men han må gerne hjælpes til at søge andre - og lege med nabodrengen kan han jo stadig, det vil sandsynligvis slet ikke være noget problem, fordi de to ikke kan lade være med at søge hinanden :)
I behøver ikke forklare ham så meget, men bare sige at det vil være dejligt at lege med flere - ligesom I også har flere venner, så kan han også have det og at det kan være dejligt at lege med nogle forskellige. De leger måske andre lege, som er sjove ...
Når nabodrengen og jeres dreng leger og de så bliver uvenner, så skal I naturligvis finde ud af, hvor dybt det bunder og vurdere, hvor meget I skal gribe ind. Nogle gange vil det være nødvendigt at I går ind i diskussionen, forklarer og mægler og hjælper dem med at aflæse hinanden og finde en løsning. Andre gange bliver I nødt til at sige at det ikke er i dag, de skal lege og at det er okay. Nogle dage leger man godt, andre dage leger man mindre godt og i dag er så en af de dage, hvor det er bedre at de ikke leger. Så legen sluttes på en god måde og de går hver til sit.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske