Svar: Vågner ofte i løbet af aftenen og natten
19. maj 2011
Alder:
12 mdr.
Hej med jer
Der er for mig at se ingen tvivl om at jeres dreng har rigtig meget behov for at mærke jer, når han skal sove. Han har brug for nærheden, tæt fysisk kontakt - får han den, hvis han får lov til at være i jeres arme eller ligge mellem jer, så sover han godt og falder fint i søvn - men adskilt fra jer, føler han sig utryg.
Når børn klynger sig til voksne for at kunne sove, så er det et reelt behov og det er vigtigt at man lytter til og anerkender dette behov, netop ved at være der. Det giver ikke dårlige vaner på sigt, det giver tværtimod langt bedre vaner, at give ham den tryghed og nærhed han behøver, fordi han så lærer at det at skulle sove og overgive sig til søvnen er okay, det er hyggeligt og rart og en stund, man kan se frem til.
Da han skal begynde i vuggestue om 2 uger, vil han naturligt have endnu mere behov for at mærke jer og se jer. Det at han er adskilt fra jer om dagen, vil øge hans behov for nærhed med jer aften og nat. Han er stadig så lille at han ikke ved at I er der, når han ikke kan se jer. Og han føler sig naturligt forladt og alene, når I går fra ham eller går ud af syne. Han kan ikke forholde sig til at I er i stuen og han er på værelset, når I går, føler han sig forladt og ved ikke om I kommer om 5 minutter eller om 5 timer ...
Jeg synes det vil være rigtig godt at tage tremmerne af hans sengs ene side og så koble hans seng til jeres. På den måde kan han lære at sove i sin egen seng, I kan sove i jeres og kan samtidig lægge en hånd over på ham, berolige og betrygge. På den måde kan han få nærheden, som han tydeligt har brug for lige nu og får ekstra brug for om et par uger .. :)
I kan samtdig med dette indføre et ritual med godnatsang og læse godnathistorie og også gerne give ham en puttebamse eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de tager en puttebamse til sig og tanken er at den på sigt skal blive en substitut for mor og far.
Fordelen ved en putteklud eller puttebamse er, at det er ham der styrer behovet. Han kan putte med den, nulre sin næse osv. når han har behov for det - det kan han ikke med jer eller pædagogerne og en bamse eller klud kan følge ham uanset om han er hjemme eller i vuggestue, om I er der eller han bliver passet.
Den skal indgå som en fast del af dagen, både være der som trøst, når han er ked af det og også som putteting, når han skal sove. Den skal bruges fast hele dagen igennem og skal stille og roligt erstatte jer og pædagogerne, så ingen af jer behøver at sidde hos ham, til han sover helt.
Tag ham meget gerne med ud selv at vælge en bamse, det betyder ikke så meget, hvad det er for en - det der er vigtigt er, at han selv viser interesse for en bestemt og ofte vil han godt kunne signalere, hvis der er en i butikken, som han synes særlig godt om :) Det er et forsøg værd.
Når det nye ritual er etableret, når han kan falde i søvn i sin seng, med jer ved siden af, har sin bamse, falder til ro med godnatsang osv. så kan I flytte ham tilbage til eget værelse og have samme ritual. Eneste forskel er dog, at I så sidder ved siden af sengen og han ligger bag tremmerne - alt andet er præcist som det plejer at være og er dermed genkendeligt og trygt :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske