Svar: Brok ved måltiderne
19. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Tina
Det kan naturligvis ikke udelukkes at jeres datter brokker sig ved måltidet, fordi hun er ved at få tænder eller har ondt. Det er naturligt at børn ikke spiser særlig meget, hvis de ikke er helt friske og måske er hun irriteret i munden, i hals eller svælg og bliver derfor ked af det, når hun spiser ...
De fleste børn vil i 8-10 måneders alderen have en periode, hvor de ofte lukker munden for skeen. Nu kan jeg jo ikke helt se, hvad der foregår omkring middagsbordet hos jer, men jeres datter har en alder nu, hvor hun begynder at blive mere bevidst om at hun, ved at knibe munden sammen, kan få den fulde opmærksomhed fra jer. Det at børn lukker munden for skeen, sætter automatisk gang i forældrene - vi ved jo, hvor vigtigt det er at barnet spiser.
Det samme sker, den samme selvstændighed viser sig også ofte ved puslebordet. Hun vil ikke ligge ned, vrider og vender sig, protesterer højlydt, når bleen skal skiftes - og ja naturligvis har hun temperament, og det er kun godt. Hun er sin egen lille person, hun har egen vilje og det skal hun have lov til :)
Forskellen er dog, at hvis hun ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan I 'tvinge' hende til at få den på, hvis hun ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - I er stærkere end hende og kan 'tvinge' hende til det, mod hendes vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer I til kort. Uanset hvor meget du hopper og springer, så kan du ikke få hende til at spise, hvis hun ikke vil. Du kan ikke tvinge hende til at åbne munden og slet ikke til at synke maden. På det punkt, har hun mulighed for at sætte sin egen vilje igennem og det gør hun. Hun fornemmer altså godt at hun ved at lukke munden, gør noget ved jer.
Men I gør også noget ved hende - for hun bliver ked af det. Hun græder og afviser og det er rigtig vigtigt at I ikke presser hende, men accepterer at hun så kun spiser 5 skefulde og et par hapsere. Tilgengæld skal I så sikre hende mange måltider i løbet af dagen og har hun ikke spist så meget til det ene, så spiser hun forhåbentlig mere til det næste. I skal også sikre at der til hvert måltid er både noget der gives med ske, noget hun selv kan spise med fingrene og have i hånden og også må hapsere, som I kan hjælpe hende med.
Det er en overgang, det er en periode og det er vigtigt ikke at presse hende. Hun må ikke forbinde det at spise med noget ubehageligt, det skal stadig være hyggeligt :) Og lidt er bedre end ingenting :)
Jo mere variation du kan give hende, jo mere rigtig mad og mad I andre spiser, jo bedre er det - at hun så ikke spiser så meget lige nu, det gør ikke noget. Men hun spiser :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske