Svar: Gråd om natten - 6 mdr.
19. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Sine
Du skal sikre dig at din dreng ikke falder i søvn med flasken i munden, når han puttes. Han skal naturligvis have sin mælk, men flasken skal fjernes inden han falder i søvn. Hvis han forbinder det at sove, at overgive sig til søvnen med at have flasken i munden, så vil han naturligt ikke kunne komme videre i søvnen, når han vågner i løbet af natten.
Vi vågner allesammen 10, 15, 20 gange hver nat, skifter stilling, tager dynen om os, sparker dynen af, putter os ind til vores partner osv. Og vi registrerer i vores underbevidsthed at alt er, som da vi faldt i søvn. Hvis det er tilfældet, så sover vi roligt videre, hvis vi mærker ændringer, så kan vi ikke sove men vågner yderligere op. Og hvis jeres dreng tror han skal have flasken i munden for at kunne sove, så vil han ikke kunne sove før du giver ham den igen og igen - det samme gælder i øvrigt sutten.
Med den alder han har, så vil han naturligt ligge uroligt om natten. Han vil drømme meget og han vil få sig lagt i stillinger som han ikke mestrer at komme væk fra. Det handler om den udvikling han lige nu går igennem. Derfor vil det være naturligt at han vågner, småklynker, sutter og virker søgende, men det er vigtigt ikke pr. automatik at komme noget i munden på ham. I stedet må du hjælpe ham med at skifte stilling, blive lagt rigtigt igen, putte ham med dynen, beroligende ord, kærtegn osv. for at få ham videre i søvnen.
Så skal du naturligvis også sikre dig at han får mad og mælk nok hele dagen igennem, så han ikke har et reelt behov for mælk om natten og derfor søger flasken igen og igen. Jvf. tidligere dagsplan jeg har sendt dig :)
Du skal også medtænke om han kan have ondt - det kunne være ondt for tænder, som gør at han lige nu vågner, klynker, søger og falder til ro, når han får lidt at drikke. Det kunne også være ørerne, der giver problemer - prøv også at elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt med hovedet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske