Svar: Søvn - mæthed?
19. maj 2011
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Børn vil naturligt i 3-4 måneders alderen begynde at ændre søvnrytme, og man oplever ofte at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem. Samtidig vil mange børn også have behov for mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser og man kommer hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ...
Der er derfor rigtig vigtigt at du er opmærksom på at din datter får mælk nok i løbet af dagen, så hun ikke behøver søge det så hyppigt om natten.
Vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du ammer hende eller supplerer med en flaske, inden hun skal sove. Faktisk vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme fra det ene bryst, når hun vågner af en lur og så amme fra modsatte side, inden hun så skal sove igen. Det at amme fra begge bryster mellem hver lur, vil øge din mælkemængde og du vil dermed også kunne stille hendes behov bedre.
Du kan også amme hende og så give en flaske i forbindelse med putningen, hvis du skønner at det vil fungere bedre for jer. Når jeg ser din plan for dagen, så kan jeg ikke helt se om mælken indgår som en naturlig del af putningen, men det vil være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på dette ... På sigt vil det nemlig være rigtig godt hvis hun får skemad, når hun vågner og så får mælk inden hun skal sove igen.
Det er også helt naturligt at hun har brug for mælk aften og nat. De fleste børn vil først omkring 6 måneders alderen kunne undvære mælk midt nat - og faktisk sover din datter igennem og sover langt bedre end man vil forvente af hendes alder ... Det er her helt relevant at du bibeholder flaske sen aften, den må hun ikke undvære - hendes væskebehov skal dækkes over hele døgnet, for at hun får nok og trives optimalt.
Mit forsag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i din seng og sover videre.
Formiddag 9: Ammes/MME og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes lidt grød, - max ½ dl. vand af kop.
Ammes/MME og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Ammes/MME
Sover dagens 3. lur
Aften 17.30 - her introduceres lidt grøntsagsmos om et par uger, når hun spiser godt af grøden til frokost og du fornemmer at maven følger fint med, vand af kop.
Ammes/Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23: Flaske
Som sagt vil de fleste børn naturligt også have brug for mælk midt nat - men da din datter lyder til at kunne klare sig uden mælk mellem midnat og næste morgen er det okay. Du bør dog sikre hende mælk både sen aften og tidlig morgen og som du kan se i planen, så anbefaler jeg, at du tager hende over til dig om morgenen og lader hende amme der og sove videre hos dig. Det vil være trygt og dejligt for hende, at vågne og starte dagen på denne måde og du får hende naturligt fyldt godt op fra morgenstunden.
Jeg håber du kan bruge min plan videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske