Brev:
Søvn - mæthed?
19. maj 2011
Alder:
4 mdr.
Søvn - mæthed?
Hej.
Har med stor glæde læst her på siden i et stykke tid, men nu har jeg selv brug for at få et par andre øjne på min problemstilling.
Min datter er 4 mdr, og har fra hun var 2 mdr sovet ok om natten. Blev lagt til at sove mellem 19-20 og sov så til 2.30 - fik bryst og sov så fra 03-06.
Skal lige siges at jeg ammer næsten fuldt ud. Giver hende en flaske til natten.
Da hun blev 3 mdr begyndte hun at vågne kl. 23.00 (fik bryst) og 01.00 (fik bryst) og 03.00 (fik bryst) og 05.00 (fik bryst) og kl 07.00, hvor vi står op. Tænkte jo så at det må være fordi hun ikke er ordentlig mæt. Så efter at have talt med en fra min mødregruppe om at hun gav en flaske en time inden hendes barn skulle sove og så en flaske lige inden sovetid.... prøvede jeg det samme. Det virkede også sådan ca. 4 dage, og så tilbage til det gamle mønster. Skal lige siges at når hun fik de to flasker spiste hun 100 ml af gangen. Giver hende flaske, da jeg ikke føler jeg selv har nok mælk på det tidspunkt (når jeg har prøvet spiser hun kun ved det enen bryst, og kun max fem minutter).
Min pige vejer 8 kg, så en stor pige. Er startet op på grød (kun smagsprøver). Hvis det stod til hende kunne hun godt spise noget mere grød end jeg giver hende, men vil jo også passe på hendes lille mave. Hun er rigtig dygtig til at åbne munden, når skeen kommer, og der kommer næsten ikke noget grød ud igen.
I løbet af dagen supplerer jeg med MME efter hver amning. Der spiser hun 50 ml MME. Tænkte at hendes søvnmønster kunne have noget at gøre med at hun ikke blev ordentlig mæt om dagen. Som du kan se syntes jeg det er noget rod, og prøver til og prøver til.
Hvad tænker du om det hele???
Tror du godt jeg kan give hende en større portion grød?
Dagen ser således ud:
7.00 står op, tøj på, ammes+MME
8.30 Sove
09.30 Vågner, ble, leg, ammes+MME
11.00 sove
14.30 Vågne, ble, bryst, lidt grød, leg, bryst
16.00 sove
17.00 vågne, ble, lege, bryst+ MME
18.00 flaske - bad
19.30 flaske
19.45 sove
Giver også en flaske kl. 22.00 mens hun faktisk sover, så hun måske kan få et længere stræk, men syntes ikke rigtig det hjælper (skal jeg mon lade være med at tage hende op der og lade hende sove videre??)
Blev vist lidt forvirrende - håber du kan finde lidt mening i det. Viser vist bare også hvor forvirret jeg selv er over situationen, da jeg prøver noget forskelligt.
Vil du prøve at komme med et foreslag til hvordan dagen eventuelt kunne se ud.
Med venlig hilsen
den lidt trætte mor:)