Svar: Blå lilla brystvorte - Raynauds syndrom
18. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Ina-Marie
Det lyder som om at det for både dig og din søn har været den rigtige beslutning at stoppe amning. Hatten af for at du har ammet så længe som du har, med de problemer og smerter du har haft undervejs :)
At du har haft svært ved at få mælk ud, når du har brug en brystpumpe er meget normalt. Mange kvinder oplever at de har masser af mælk og det løber fint, når barnet dier eller hvis de malker ud med hånden - men pumpen blokeres der overfor. Det handler normalt om en 'psykisk blokering', hvor man på en eller anden måde får lukket af, så mælken ikke vil løbe, så nedløbsrefleksen ikke går rigtigt igang. Det er forståeligt nok, fordi man jo hurtigt kan sidde og føle sig som 'Nora Malkeko' og det er ikke særligt rart eller charmerende at malke ud, i forhold til at have sit barn ved brystet.
Man skal naturligvis også altid undersøge og sikre sig at den pumpe man bruger passer til brystet i størrelse. Det er vigtigt at den ikke er for lille, hvis det sker, kan man skade brystet under udmalkning, der kan komme sår og revner.
Hvis man bruger en elektrisk malkemaskine, som har justerbart sug, er det vigtigt at øge suget langsomt, for også her at skåne brystet under udmalkning.
Det at du får blå-lilla brystvorter - kan naturligvis skyldes forkert brug af malkemaskine/pumpe osv. Men faktisk hælder jeg mere til at du måske har det der hedder Raynauds Syndrom. Det er mest normalt at have dette i hænderne, men man kan faktisk også have det i brysterne.
Raynauds Syndrom i brysterne vil ofte starte med at give smerter, som du beskriver. Smerter der minder om de smerter man også har, hvis man har svamp i brystet. Smerterne er der både, når barnet dier, men også mellem amninger og det føles som knive det stikker i brystet. Blodårerne på brystet vil ofte træde tydeligt frem og brystvorterne vil skifte farve - være hvide og derefter skifte til blå-lilla. Farveskiftet sker under amning og man kan se det, når barnet slipper, men brystvorterne kan også skifte farve mellem amningerne.
Fordi symptomerne på Raynauds Syndrom i brysterne minder om svampeinfektion, vil mange blive behandlet for svamp gentagende gange uden effekt. Diagnosen skal stilles af en læge, med viden om amning og Raynauds Syndrom. Og hvis diagnosen passer, så vil der normalt også være symptomer, hvis du f.eks. udsættes for kulde - altså dine brystvorter vil kunne ændre farve efter kulde-varme påvirkning - også nu, hvor du ikke ammer mere ...
Man kan, hvis man stiller diagnosen, vælge at behandle kvinden med medicin. Det man giver hedder Nifedipin, og er en calciumantagonist. Udskillelsen i modermælk er lille (<1-10,3 mg/L) og det kan derfor anvendes af kvinder der ammer. Medicinen vil ofte kunne gives i en kortere periode, nærmest som en kur og det kan gøre at man som mor, er i stand til at amme smertefrit. Man giver normalt 5 mg, 3 gange dagligt, men kan også give det i større mængde, som en depottablet. Medicinen gives i 2 uger og stoppes normalt derefter.
Jeg synes din historie lyder som "Raynauds Syndrom" og det forklarer også hvorfor du stadig har problemer med at dine brystvorter skifter farve ...
Med hensyn til mælkedannelse og kunne presse mælk ud, så oplever de fleste kvinder at der går nogle måneder efter amning, hvor de stadig producerer lidt mælk. Det vigtigste er, at du ikke stimulerer brystet, ikke rører for meget ved dine bryster, fordi det naturligt vil sætte lidt gang i produktionen.
Jeg synes faktisk du skal prøve at tale med din læge om, hvorvidt du kunne have Raynauds Syndrom - og at det er derfor du har haft så store ammeproblemer som du har. Måske er det nyt for din læge, men så kan lægen også lære lidt :) Og samtidig kan du så få lægen til lige at se på dine bryster og vurdere, om det er noget man kan gøre noget ved ...
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske