Svar: Sove selv?
18. maj 2011
Alder:
21 mdr.
Kære Mor
Dejligt at høre fra dig igen:)
Det lyder rigtig dejligt det du fortæller - faktisk lyder det som om at husrenoveringen har medført den tryghed, ro og nærhed, som jeres dreng har haft behov for, netop fordi han så har kunne sove hos jer. Han lyder til at være en tryg og tillidsfuld lille dreng :)
At arbejdet med huset nu er færdigt lyder også rigtig godt. Dejligt at I kan få nyt soveværelse og han helt nyt værelse og masser af plads at boltre sig på - skønt.
Jeg synes I skal flytte værelser med det samme. Jeg ser ikke nogen grund til at I først lader ham være hos jer i det nye soveværelse og så derefter skal lære ham at sove på eget værelse. Hans værelse er klar og der skal han nu sove - og netop fordi soveværelset også laves om, så er hele situationen jo en anden og det skal I udnytte :)
Han skal fortsat sove i sin seng som han plejer, med samme ritual, kys og kærtegn - men sengen står nu bare i hans nye værelse og hvis I ikke plejer at være hos ham, så prøv om ikke I kan undvære at være det nu.
Når han vågner om natten, rejser sig og rusker i tremmerne, så må han have lidt vand som han plejer og I kan her prøve at putte ham ned i sengen igen. Hvis han ikke vil dette, men vil ind til jer, så må I tage ham ind til jer - det må være et skøn efter, hvordan han reagerer.
Han kan ikke finde ud af tidspunktet og forstår derfor ikke hvorfor han ikke må komme ind til jer kl 02 men godt må kl 05. Mit råd er derfor at I tager ham ind til jer, og lader ham finde roen og trygheden, men når han så sover godt og hvis pladsen bliver for trang, så må I gerne flytte ham tilbage til egen seng igen. Det at flytte ham imens han sover, kan faktisk gøre det, at han begynder at forbinde det at sove med at være i sin seng. Han oplever jo at han falder i søvn i sin seng, men også vågner i sin seng om morgenen og på den måde kan han godt blive påvirket til at fornemme at nattesøvnen foregår i egen seng. Han kan sandsynligvis ikke huske at han har været forbi jer om natten.
I gør ham ikke en bjørnetjeneste ved at give ham den tryghed han viser behov for. Han har brug for at mærke jer og vide at han ikke er forladt og trygheden skal han have. Men du skal prøve at skelne mellem, hvad der er behov for tryghed og hvad der måske er vane og hvis han vågner af vane, så kan det være udmærket at arbejde på, at han bliver i sin seng.
Igen skal du vurdere. Det kan nogle gange være nødvendigt at du tager ham op, giver ham knus, kram osv. og får ro på ham og så derefter lægger ham i seng igen. Det kan andre gange være bedre at du ikke tager ham op, men hjælper ham med at blive lagt ned igen med det samme, kærtegner ham og forsøger at få ham til at sove videre. Og hvis han så tydeligt ikke vil være der, så må han ind til jer - men kan som sagt på sigt så flyttes tilbage igen, så han oplever både at falde i søvn og at vågne i egen seng :)
Rigtig meget held og lykke med at sove i de nye værelser :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske