Brev:
Far-putning og urolige nætter
18. maj 2011
Alder:
5 mdr.
Far-putning og urolige nætter
Hej Helen,
Tusind tak for alle dine gode råd her på siden og i bogen. Jeg har været glad for at læse og bruge begge dele.
Men nu er jeg endt et sted, hvor jeg ikke helt kan greje, hvordan vi kommer videre.
Det handler dels om, at vi er begyndt at få far på banen til putning - og dels om nogle meget urolige nætter.
Min datter er 5 1/2 md gammel og er egentlig, synes jeg, sød og nem. En glad pige, der hurtigt kommer til at kede sig og som altid har sovet mest om natten og ikke særlig meget om dagen.
Hun sover i egen seng (i vores soveværelse) om natten og har gjort det siden fødslen uden problemer.
Det er mig, der har puttet hele vejen igennem - og vi har et ritual, hvor far: Når han er hjemme - synger den samme sang for hende, mens han bærer hende op til sengen og giver hende til mig. Jeg ammer og synger og lægger hende fra mig.
Nu forsøger vi at få far lidt på banen: Han synger samme sang - og går ind i soveværelset md hende. Jeg siger godnat og han sætter sig og synger en sang for hende, mens jeg går ud af soveværelset. Og efter 30 sekunder bryder vores datter ud i gråd og er helt utrøstelig. Han synger sangen færdig og jeg tager over.
Bevares: Hun græder da også af og til, når jeg skal lægge hende - når hun er overtræt eller hvis der er sket meget i løbet af dagen.
Vi har forsøgt i ca. 1 uge. Skal vi bare forsøge videre og lade hende græde til far kan trøste? Eller hvad gør vi?
Derudover er vores nætter - i de sidste 2-3 uger blevet meget hårde.
Jeg forsøger at putte hende, som du beskriver i bogen, med en amning, lidt sange og hun falder i søvn i favnen og bliver lagt lige som hun falder i søvn. Det er svært - og nogle gange skal hun op og have en tur til fordi jeg har lagt hende for tidligt. Og andre gange sover hun fast, når jeg lægger hende. Men det lykkedes rigtig tit. Hun går i seng ca. 19- eller 20. afhængig af hvor træt hun virker.
Herefter vågner hun efter 1 time og skal trøstes og synges for. Og nogle gange igen 1 time efter.
I lang tid har hun herefter sovet til kl. 2-4 stykker. Blevet ammet v 4 tiden og sovet videre til kl. 6. Blevet ammet igen - og så har vi sovet til ca. 7.30.
Men i de sidste uger har hun forandret sig meget sig meget.
Det startede med nogle urolige nætter, hvor hun kun sover hvis hun ligger på arm eller meget tæt til mig. Hvis jeg forsøger at lægge hende i sengen er hun pludselig piv-vågen, vil grine og snakke - og når jeg så tager hende op - så snorksover hun med det samme.
I sengen hos mig og på min arm sover hun 1 time ad gangen, vågner så og skal have bryst eller sut for at sove igen.
Sådan går det i 3-4 nætter, så tager hun 2 helt rolige i sin egen seng - og så forfra igen.
Dagsrytmen bærer også præg af det - og hendes morgenlur er nu meget lang.
Vi står op v 6.30 tiden - der har hun været vågen og har fået mad i en halv times tid og jeg kan ikke lokke mere søvn ud af hende.
Hun bliver puttet i favn til morgenlur ca. 8.30 , hvor hun sover mellem 1/2 og 3 timer, det er der ikke rigtig nogen rytme i.
Middagslur ligger fra 12. - hvis hun kun har sovet kort - eller fra 13.30 - og varer mellem 1 og 3 timer af hængig af morgenens lur.
Den 3. lur vil hun ikke tage - og vågner i det sekund hun bliver lagt.
Hvad er det der sker? Er hun sulten. Hun får lidt skemad, men vil kun spise lidt ca. 1/2 dl.: Hun får lidt grød med frugt efter formiddagsluren og kartoffel-gulerod til aften. ca. 17-17.30
Og jeg topper op med bryst og ammer ind i mellem.
Er det fordi hun drømmer? Er det et udviklingsspring eller kan jeg gøre noget anderledes.
Mange hilsner
Anne-Katrine