Svar: Ny lillesøster
18. maj 2011
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Trine
Tillykke med lillesøster :) Det lyder som om at I trives som en lille ny familie på fire, men at storesøster naturligt søger jer ekstra meget, for at være sikker på at hun stadig har en vigtig rolle og at lillesøster ikke tager jeres plads. Det er i den forbindelse også naturligt at hun i sin udvikling kan gå lidt tilbage og f.eks. have problemer med renlighed. Det er okay og det er vigtigt at I ikke stiller større krav, end hun kan magte lige nu.
Samtidig er det dog heller ikke rimeligt at far skal sove på sofaen og ikke kan være i sin seng og jeg synes det er en rigtig god idé at I finder en ny løsning.
Da jeres datter har sovet i egen seng før, har sit eget værelse, hvor sengen står osv. og har haft dette som en fast rutine, så synes jeg ikke I skal begynde at flytte hendes seng ind i soveværelset. Det vil være ganske udmærket at lære hende at sove i sin egen seng - men vågner hun så og har brug for at mærke jer om natten, så kan hun komme ind til jer. Her vil jeg foreslå at hun så får en madras på gulvet, som hun kan lægge sig på. Så hun på den måde er velkommen og så I anerkender hendes behov for tryghed lige nu, men så I også holder fast i, at I naturligvis også skal kunne være der :)
I skal gøre det spændende og dejligt for hende at komme i seng, det skal være en tid hun kan se frem til og det skal være det tidspunkt på dagen, hvor hun netop kan have jer for sig selv. I skal sidde hos hende, læse historie, tale om dagen, holde lidt i hånden, nusse hendes fødder eller hvad hun nu har brug for - så hun virkelig mærker at I er der for hende. Det er vigtigt at I prioriterer sengetidspunktet og giver hende nærhed og kontakt der.
Det kan være nødvendigt at putte hende lidt senere end I gør lige nu, bare i en periode, for at sikre at hun er træt nok til at sove, når hun bliver puttet og derfor ikke trækker tiden, men naturligt lægger sig til at sove.
I må gerne forklare hende at lillesøster også rykker ud af soveværelset senere og at de to skal sove sammen. Hvis det er jeres plan. Ikke så I forklarer at hun "er stor og skal sove selv", for så bliver hun måske ked af det, men så I fortæller hende at lillesøster også skal sove med hende - "så børnene sover sammen og de voksne sover sammen". Det kunne gode være en forklaring, som hun vil acceptere.
Så for mig at se, er det altså vigtigt at I skaber et putteritual for jeres datter, hvor hun igen lærer at sove i egen seng og så det bliver noget hun ser frem til og nyder.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske