Svar: MME og overgangsmad
17. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have brug for 5-6 flasker i døgnet og derudover også være godt igang med skemaden. Det betyder at de vil have brug for 3 skemåltider dagligt, samt lidt mellemmåltider bestående af frugt.
Det er helt relevant at arbejde på en fast plan for dagen, så der nu kommer lidt mere rytme og struktur ind over. Det vil være rart for både dig og din søn - og for den der skal passe ham, når du begynder arbejde :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Flaske og sover måske lidt videre i forbindelse med at den gives ...
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Sover morgenlur
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at sutte på selv, lidt frugtmos som nu, vand af kop.
Puttes til formiddagslur med en flaske som nu
Frokost 12.30-13: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 14 som nu
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden
Flaske gives fortsat om eftermiddagen - powernapper evt. men den springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, - udgangspunkt i familiensmad, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske foreslås
Når jeg foreslår en drømme flaske sen aften, så kan denne gives mere eller mindre i søvne. Den kan altså fylde jeres dreng op til natten og kan gøre, at han begynder at kunne sove til kl. 05/06 uden at få mælk. Det gør han faktisk allerede - men netop i takt med at hans indtag af skemad om dagen begynder at fylde mere, så vil det være naturligt at han har brug for at sikre sit mælke-/væskebehov om natten og for at undgå at han begynder at vågne kl 02 fordi han har brug for mælk der, så kan det være en idé at give ham drømme flasken sen aften inden I selv går i seng.
Det kan også på sigt betyde, at han begynder at sove en lille smule længere om morgenen og det kunne være ønskeligt i forhold til at hans morgenlur kunne blive en formiddagslur og hele rytmen om dagen derfor på sigt vil ændre sig. Men I må tage en ting af gangen og se hvad der sker og hvis rytmen skitseret som nu fungerer, så er det helt fint og godt. Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget der fungerer. Det kan jo også godt være, at du synes det er super, hvis han vil vågne og spise morgengrød allerede kl. 6, fordi du skal møde tidligt på arbejde - og hvis jeres rytme er sådan, så skal du naturligvis bibeholde det :)
De fleste børn vil i jeres drengs alder have behov for mellem 800-1000ml mme dagligt og derudover sikre deres behov for væske, ved at drikke vand af kop. De vil ofte trives med 3 hovedmåltider - morgenmad, frokost og aftensmad og vil derudover få lidt frugt som mellemmåltid. Frugt er godt til at sætte lidt gang i maven og vigtigt, da jeres dreng har lidt problemer med det :)
De fleste børn vil også begynde at trives med 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur - samlet sover barnet ca 14 timer i døgnet og søvnen kan være fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 3½ time samlet i løbet af dagen og 11½ time om natten. Den kan også være fordelt med mere dagssøvn og kortere nattesøvn. Da jeres dreng står tidligt op, har han naturligt brug for en ekstra lur i løbet af dagen og det er okay.
Mængden af mad er ikke så vigtig. Det er vigtigst at han spiser og små hyppige måltider er bedre end få og store måltider. Det vil være rigtig godt, hvis han spiser ca 1 dl. grød eller mos af gangen, - nogle gange lidt mere, andre gange lidt mindre - men det lyder til at være passende det du fortæller. Det er netop vigtigt at skemaden ikke fylder så meget, at det tager alt pladsen op for mælken, netop fordi væske er vigtigt for også at holde maven igang. Så det er bedre at han spiser 1 dl. skemad og så drikker sin flaske, end at han spiser 1½ dl og afviser sin mælk :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske