Brev:
MME og overgangsmad
17. maj 2011
Alder:
6 mdr.
MME og overgangsmad
Kære Helen,
Du har nu hjulpet os godt på vej et par gange ift vores ældste søn. Men nu er jeg lidt i vildrede om kosten til vores yngste søn på 6,5 måned. Samtidig opstart af mad og overgang til flaske har været lidt forvirrende...
Han er blevet fuldammet, til han var 4 mdr. Herefter begyndte vi med stor succes (han er et rigtigt madøre :) med lidt grød og mos, og da han var 5 mdr. gik jeg af forskellige grunde så småt over til at give ham flaske (særligt pga. snarlig start på arbejde) og er nu helt stoppet amning. Men jeg er lidt i tvivl om, om han egentlig får nok/for meget modermælkserstatning, og hvor store mængder af mad han pt. skal indtage. Lige nu flyder det hele lidt.
Han har fra start været en stor dreng - 4400 ved fødslen, og han er fortsat lang og trivelig - i omegnen af 78 cm og 11 kg. Vores dag ser sådan her ud:
kl. 5.30: vågner
kl. 6: tilbydes lidt havregrød, dog uden det store indtag
kl. 6:30: flaske, ca. 150 ml
kl. 7-8:30: lur
kl. 9: får lidt most banan og/eller sveskemos af glas
k. 10: får nogle rugbrødshapsere med avocado eller ost+ en flaske ca. 150 ml
10-12: lur
kl. 13: typisk et halvt glas lasagne eller andet købemad (en deciliter) + flaske 150 ml
kl. 14-15:30: lur
kl. 17: lidt frugt og flaske 150 ml
18: en portion af famliens mad most, alternativt majsgrød med kød eller frugt
19: flaske 180 ml
20: puttes til aften
kl. 4: vågner og får en flaske, ca. 180 ml.
Som du kan se, er det rigtig mange gange han får mad og flaske pt og lidt vekslende, hvor store portioner han spiser. Han døjer lidt med forstoppelse, så jeg er hele tiden bange for at give ham for lidt mælk - og han takker som regel ja, når han tilbydes en flaske ... :) Mere svingende er det med maden.
Glæder mig til at høre, om du kan give lidt mere struktur på dagen.
Mange hilsner