Svar: Vil kun puttes af sin mor - 7 mdr.
17. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Kære fortvivlede mor
Ja - I skal acceptere at jeres datter tidlig morgen, har brug for at det er mor, som hjælper hende videre i søvnen. Som du beskriver det, så kan far ofte sagtens putte hende om aftenen, du skriver: "Vi putter hende omkring kl. 20, og der har min mand ofte held med at give hende en flaske i hendes seng, hvorefter hun så falder i søvn" - hvis det er sådan, så kan far godt putte jeres datter og der er ingen problemer?!
Det er vigtigt at jeres datter forbinder det at skulle sove med noget trygt og noget dejligt. Det giver god grobund for at hun får gode søvnvaner senere hen og det er vigtigst nu. Jeres datter sover allerede igennem - faktisk lyder det som om at hun sover ret godt, når hun først er faldet i søvn om aftenen og det er super fint. Nyd det! Hvis du ikke skal være hjemme en aften eller nat, så skal far naturligvis tage over og hjælpe lillepigen så godt han kan, her må han evt. tage hende over i jeres seng, give flaske, berolige og betrygge der, så hun får samme nærhed og fysiske kontakt, som når hun ligger med dig og evt. ammes lidt - og han må prøve at give det samme som du gør, bortset fra at han ikke kan amme. Men ellers skal hun naturligvis have lov til at have sin mor :)
Hvis hun om aftenen kun vil puttes af dig, så er det for mig at se naturligt og ikke noget man skal gøre et problem ud af. Trygheden er vigtigst og det er langt bedre at du bruger 15 minutter på at putte og hun falder godt i søvn, end at I insisterer på at far skal putte og hun så græder sig i søvn - igen af jer får noget godt ud af det, hverken far, mor eller datter :)
For mig så handler det meget om at se putningen som noget bredt og det er for mig også vigtigt at begge forældre siger godnat. Det er altså ikke et spørgsmål om at det er den ene eller den anden, I har begge en rolle i forbindelse med det at få jeres datter til at sove og putteritualet starter allerede der, hvor hun kommer i bad, får ren ble og nattøj på, får børstet tænder osv. Putteritualet er for mig ikke kun der, hvor man sidder ved sengekanten og synger sang og giver flaske.
Så det handler altså om at brede putningen ud, så far helt naturligt er en stor del af forberedelserne til at skulle sove og så han naturligt også kommer ind og kysser godnat, når jeres dreng ligger i sin seng - men at det stadig er dig der giver mælk, sidder og kærtegner, holder i hånd, hvis det er det der gør jeres datter mest tryg ved at skulle sove. På sigt vil far naturligt bedre kunne tage over og give flaske, især hvis du ikke er hjemme, netop fordi han er en naturlig del af hele putteritualet :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske