Svar: Skæv kravlen og rundryg – giver det dårlig kropsudvikling?
17. maj 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Leonora
Mange børn kravler ved at humpe på numsen, hvor de ligesom bruger det ene ben til at komme fremad. Det ser lidt "reje-agtigt" ud, når de bevæger sig fremad på denne måde.
Det skader normalt ikke barnet at kravle på denne måde, men barnet får naturligt ikke krydskoordineret, som hvis barnet kravlede rigtigt på alle fire og brugte sine arme og ben skiftevis - og netop krydskoordineringen er vigtig. Det er vigtigt fordi barnets to hjernehalvdele arbejder sammen, når der krydskoordineres.
I må gerne hjælpe jeres datter med at komme op på alle fire og kan, når hun står der evt. prøve at få hende til at rokke frem og tilbage, for at se om hun så på sigt lærer sig teknikken med at kravle rigtigt. I kan forsøge, det er ikke sikkert hun gør det - og så må det være sådan. Det er okay, så må hun bare lære at kravle, hoppe gadedrenge hop, hoppe sprællemandshop osv. senere, så hun lærer at krydskoordinere :)
Det lyder som om at din datter har en god balance og har godt styrke i sin krop. Hun klatrer op og vender og drejer sig, skubber sig frem og tilbage, rejser sig og går ved bordet osv. Det lyder derfor ikke som om at hun mangler styrke - derfor kan det undre lidt, hvis hendes rygmuskler er "slappe" og hun derfor falder sammen i ryggen og ikke kan sidde rankt som du har set de andre børn gør ...
Det er når børn ligger på maven at de får styrket deres ryg og nakkemuskler og du fortæller at hun aldrig har ville ligge særlig meget på maven og det kan naturligvis godt være derfor, at hun er mere rundrygget. Men man er nødt til at se hende, for at vurdere, om det er problematisk eller normalt ...
Du kan hjælpe hende til at ligge på maven ved f.eks. at lægge hende hen over en stor gymnastikbold som du så triller frem og tilbage. I kan også lave en 'flyve-leg', hvor hun på maven skal flyve fra den en til den anden af jer voksne, så hun på den måde får trænet at holde ryggen rank.
Og så synes jeg du skal bede jeres læge eller sundhedsplejerske vurdere om hun mangler styrke eller udvikler sig fint - min umiddelbare bud er, at alt er som det skal være, men man er som sagt nødt til at se hende, se hvordan hun bevæger sig og bruger sin krop, for at vurdere om hun har brug for nogle øvelser :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske