Svar: Vil kun ammes - 6 mdr.
17. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Henriette
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du skal naturligvis sikre dig, at din datter ikke har trøske eller andet, som generer hende i munden og som derfor gør, at hun ikke vil spise. Hun kan også være ved at få tænder, det kan gøre ondt og gøre at hun lukker munden sammen for skeen ...
Men den største årsag er sandsynligvis at hun ammes for meget og derfor ikke har lyst til eller plads i maven til mere rigtig mad. Og derfor er det vigtigt at du starter med at give hende skemad, som det første, når hun vågner efter at have sovet, giver hende vand af kop og først tilbyder mælk inden hun skal sove igen.
Det vil også være en rigtig god idé at starte hvert måltid med at give hende mad i hånden som hun selv kan gumle på, opbløde med spyt og øve sig mundmotorisk på. Det stimulerer spytsekretionen, sætter gang i tarmperistaltikken og så giver det hende en oplevelse af at det er spisetid og hvad der således skal ske nu.
Hun behøver ikke spise store mængder, hvis bare du kan få 5 skefuld til ½ dl. grød eller mos i hende, så vil det være fint. Lidt har også ret.
Det vil sandsynligvis være meget fint, hvis du kunne amme 5 gange dagligt og så derudover servere så forskelligt mad som muligt. Hun må gerne få både øllebrød, havregrød og flerkornsgrød og når du giver hende grøntsagsmos, så er det vigtigt at du forsøger at bruge så mange forskellige grøntsager som muligt. Nogle børn bryder sig ikke om kartoffelmos, så lav mos uden kartofler.
Det er vigtigt at hendes mave fungerer. Du skal sikre dig at det ikke er forstoppelse, der påvirker hendes lyst til mad. Hvis hun har hård mave skal dette behandles.
Nogle børn er utroligt meget på, kigger sig omkring, reagerer på mindste lyd, holder øje med alt. Hvis din datter er meget opmærksom, så kan det godt forstyrre hende, når hun skal spise, fordi alt andet er meget spændende end maden. Derfor er det vigtigt at du hjælper hende med at holde fokus.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejlig mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en hund, vov-vov sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
En plan for dagen med 5 amninger kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes en frugtbåd i hånden og der følges efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtbåde i hånden at sutte på, tilbydes frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur og prøv at putte uden amning her, for at skabe mere plads til frokosten
Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden, lidt frugtmos, vand af kop og ammes også gerne om eftermiddagen.
Powernapper evt. men den kan måske springes over
Aften 18: Starter med brødskorper, agurk eller lignende i hånden og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Ved at følge denne plan så skulle det gerne være muligt for jer, at få jeres datter til at spise lidt - og husk lidt har også ret, det behøver ikke være store mængder, men de små hyppige måltider er vigtige. Hvis maven fungerer, hvis mælkeindtaget holdes på et rimeligt niveau, så er der også plads til rigtig mad :)
Fortsat held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske