Svar: Vil ikke drikke mælk af kop - 13 mdr.
16. maj 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Lotte
Det anbefales at børn fra 1 års alderen tilbydes letmælk - har du forsøgt med det? Nogle børn bryder sig ikke om sødmælk, men drikker gerne letmælk ...
Derudover lyder anbefalingen at børn bør få mellem 350-500ml mælk eller mælkeprodukt dagligt og din datter behøver ikke få drikke mælk af kop, men kan godt få sit mælkebehov dækket, ved at du bruger mælk i grøden om morgenen og hvis hun får godnatgrød, ligesom hun også kan spise yoghurt, ost, få sovs til maden osv. Det hele tæller med.
Hendes modermælkserstatning tæller naturligt også med i mælkeregnskabet, men på sigt skal den sidste flaske jo væk, og så må du prøve at sikre hendes indtag af mælk og behov for kalk, ved netop at bruge mælk i maden og give hende ost.
Ost er faktisk en vigtig kilde til kalk. I en skive ost på 25 gram er der lige så meget calcium som i 1 glas mælk på 150 ml. Så en måde at øge hendes kalkindtag på er at give hende ost til maden en gang imellem. Det kan være ost i skiver, eller stænger som hun kan gnave ved siden af brød, det kan være ost i sovs, ost i lasagne, ost der drysses over pasta med kødsovs - hun skal naturligvis ikke spise sig mæt i ost, men kan godt få ost som del af et varieret måltid.
Hvis hun ikke får kalk nok, så vil det være nødvendigt at supplere hende med et ekstra kalktilskud, du må her tale med lægen om, hvor meget der vil være nødvendigt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske