Svar: Hvornår de må de forskellige madvarer
16. maj 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
Det er dejligt at din dreng tager imod den risgrød og frugtmos du giver ham, husk dog på at det stadig skal være meget små mængder, når han ikke er ældre end han er.
Lige nu er det godt at give ham grød om dagen og at holde mængden på max ½ dl. Gerne med lidt frugtmos som topping for at variere. Du kan give ham grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa som alle er uden gluten.
Frugtmos kan du lave af æbler, pære, papaja, mango, svesker, blommer, abrikos og lignende - det er en fordel at give ham frugtmos af frugter som koges. Han må godt få lidt bananmos, men det kan være hårdt for maven og frisk mos anbefales først fra 6 måneders alderen - altså frisk frugt der gives most, uden at være kogt.
I 6 måneders alderen kan han også begynde at få grovere grødtyper, som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Han kan få ristede brødskorper, agurk og ligende i hånden at gumle på og øve sig mundmotorisk på.
Han lige nu få mos af kartofler, gulerod, blomkål, broccoli og lignende milde grøntsager og når han bliver 6 måneder kan han få grøntsagsmos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det fra 6 måneders alderen, men ikke i større mængder. Generelt er rodfrugter dog en rigtig god idé - de har en naturlig sødme og mange børn kan rigtig godt lide rodfrugtsmos.
Når han bliver 6 måneder, skal du begynde at tilsætte kød eller fisk i mosen, det skal koges eller laves i ovnen. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fede fisk som laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og det må han også meget gerne få. Du må gerne bruge fisk fra dåse, hvis det er lettere for dig at få fat i, hvor du bor.
Brødhapsere, pasta osv. gives ofte omkring 8 måneders alderen. Men alt det kan vi tage til den tid :)
Lige nu er det som sagt vigtigt med grød en gang dagligt og gerne om dagen, f.eks. til frokost. Varier lidt mellem de forskellige glutenfri grødtyper og frugtmos som topping. Giv altid vand af kop sammen med, så han lærer at drikke dette.
Når skemaden om dagen fungerer godt, når han begynde at kunne spise mere og når maven fungerer, han virker til at optage næringen fra grøden godt osv. så kan du øge ham og give ham skemad to gange dagligt. Det vil her være rigtig godt at give grød til frokost som du plejer og så give grøntsagsmos til aften. Her vil han sandsynligvis være omkring 5 måneder og dette bibeholde du så til han er ca 6 måneder, hvor der så sker rigtig mange nye ting madmæssigt.
Det er vigtigt at supplere med mælk og give samme mængde mælk som tidligere de næste måneder. Skemaden kommer lige nu ud over den vanlige mælkemængde. Først omkring 7 måneders alderen begynder maden at fylde så meget at mælk erstattes af mere rigtig mad.
En plan for dagen til et fire måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen: Amning eller flaske
Formiddag: Amning eller flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Amning eller flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
(Aften: Her gives grøntsagsmos omkring 5 måneders alderen, hvis skemaden om dagen fungerer godt)
Amning eller flaske og puttes til natten
Sen aften: Amning eller flaske
Midt nat: Amning eller flaske - de fleste børn er 6 måneder før de kan undvære mælk om natten ...
Jeg håber at ovenstående kan give lidt idé om, hvad du kan forvente med den alder din dreng har nu og hvordan de næste måneder nogenlunde ser ud :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske