Svar: Vores børn vågner MEGET tidligt om morgenen
16. maj 2011
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære trætte mor
Først - det er rigtig godt at høre, at I nu er kommet til speciallæge med jeres dreng og at I der er blevet mødt og taget alvorligt. Jeg håber naturligvis at undersøgelserne viser at alt er normalt - men det er rigtig godt at jeres dreng nu undersøges, uanset hvad, og det er rigtig godt at du føler I er blevet lyttet til! :)
Med hensyn til at vågne tidligt, så har vi alle det, der hedder en cirkadisk rytme. Det er den cyklus vi har, det er vores indre ur. Dette indre ur styres af mange ting og følger et helt bestemt mønster – niveauet af hormoner er forskelligt alt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, vores blodtryk osv. Det er ikke tilfældigt, hvornår vi føler og trætte, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Og i øjeblikket bliver det lyst meget tidligt. Derfor kunne du overveje om ikke du skulle sætte mørklægningsgardiner op på dine børns værelse. De kan købes billigt som rullegardiner Jysk eller i Ikea - ofte mellem 100-150 kr og det kan være godt, til at holde lyset lidt ude. Det er ikke helt løsningen men kan måske give ½ times mere søvn og det er også værd at tage med :)
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til + tidspunktet for mad er vigtigt i forhold til hvornår vi føler og trætte. Det hele hænger sammen, - følelsen af at trænge til at slå mave og lige ligge lidt på sofaen, når man har spist …
Vi kan naturligt også være forskellige, nogle af A-mennesker, andre B-mennesker og det kan sagtens være at dine børn er A-mennesker - det man kalder for "lærker". Hvis du selv har det godt med at stå tidligt op, så er det naturligt rart - men hvis du selv er B-menneske, så kan det være rigtig hårdt, at have børn som har en helt anden rytme ...
Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så er man nød til at se på hele dagens rytme. Man kan ikke bare putte barnet senere i seng, for så vågner det stadig til samme tid og det eneste man får ud af det er, at barnet mangler søvn og bliver ekstra ked af det, pylret og mangler energi i løbet af dagen - og det var jo ikke formålet ... :)
Derfor skal man se på: Hvornår spiser dine børn, hvornår sover de osv. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til hvad der kunne være ønskeligt.
Hos den ældste vil det være rigtig godt at flytte hans rytme så han først går i seng kl. 19.30 og sover til kl. 6-6.30. Han har brug for ca 12 timers søvn i døgnet. Hvis han sover fra kl 18 til 05 får han 11 timers søvn i døgnet og det er okay - de 12 timer er et gennemsnit, så nogle sover lidt mere, andre lidt mindre. Han skal altså i princippet sove som nu, men flyttet så han sover de timer han behøver senere.
Det kan være svært at flytte uden at han får en middagslur og man kan godt overveje, om han skal puttes og sove kortvarigt, bare en powernap midt på dagen. Han behøver ikke sove mere end ½ times tid, men det kan gøre at han så kan holde sig vågen om eftermiddagen og først blive puttet kl. 20 og så derefter sove lidt længere om morgenen også ... Det er her vigtigt at han ikke sover på vej hjem fra børnehave, fordi al søvn der ligger efter kl 16 naturligt 'æder' af nattesøvnen, så hvis han når at powernappe sent, så er I lige vidt ... Det vil være bedst, hvis han kunne sove ½ time mellem kl 13-14 ...
Alternativet er at du forsøger at trække tiden så meget som muligt om morgenen, f.eks. lader ham komme ind til jer, når han vågner og prøver at se om han så kan 'sove' eller hvile lidt mere inden dagen så begynder.
Det er også vigtigt at han får morgenmad kl 7 eller hvornår det nu passer i hverdagen, så han ikke vågner fordi han er sulten kl. 05. Du kan i den forbindelse også prøve at give ham en grød at sove på, for at sikre at han er mæt nok. Derudover kan du stille lidt frugt, f.eks. banan eller lidt brød og lidt vand ind til ham, som han så evt. selv kan tage, når han vågner og se om han så derefter vil kunne lægge sig ned og sove lidt mere ... Hvis han er sulten skal han naturligvis have lidt, men det er godt, hvis han her kan blive lidt selvstyrende og ikke kræver din hjælp ...
Med hensyn til lillesøster, så er det på samme måde vigtigt at hun ikke får grød, når hun vågner så tidligt, men det er fint at du forsøger at give lidt bryst. Og du må på samme måde også gerne tage hende ind til dig og forsøge at amme hende videre i søvn.
Men også her spiller rytmen for dagen ind - det har stor betydning hvornår hun spiser, sover i løbet af dagen og det har også betydning hvor lange hendes lure er. Jo mere hun sover om dagen, jo kortere vil nattesøvnen naturligt være. Hun er dog stadig så lille, at jeg synes det er problematisk at gå ind og ændre en masse på hendes rytme. I takt med at hun bliver ældre, begynder at spise mere skemad, udvikler sig motorisk, selv kan vende og dreje sig, sover anderledes om dagen osv. så vil hendes rytme naturligt ændre sig - så det kan være lidt spildt at gøre en masse aktivt nu, for hos hende kan tingene godt ændre sig mere eller mindre af sig selv.
Det er rigtigt at man godt kan ændre på rytmen og det er også rigtigt at det tager tid - ofte mellem 3-5 uger. Så det er noget som kræver en konsekvent indsats - og der behøver ikke være tale om at barnet sover mindre og kommer i søvnunderskud. Ofte vil barnet få præcis samme mængde søvn som tidligere, men søvnen skal bare ligge på tidspunkter, som påvirker barnets indre ur, barnets cirkadiske rytme og dermed gør at barnet kan sove lidt senere og længere - altså rytmen flyttes så det bliver senere hele dagen igennem.
Man flytter ofte med 15 minutter af gangen og på den måde flyttes lure hele dagen - du kan læse mere om dette i min bog "Sådan får du dit barn til at sove" - men som sagt, synes jeg at du lige nu skal se tiden lidt an og i første omgang forsøge at hjælpe storebror og så se, hvad du kan gøre der.
Håber du kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske