Brev:
Vores børn vågner MEGET tidligt om morgenen
16. maj 2011
Alder:
3 år, 6 mdr.
Vores børn vågner MEGET tidligt om morgenen
Kære Helen
Begge vores børn vågner cirka kl 4.30-5 om morgenen. Vores ældste på 3 har gjort det tidligere, men var det sidste halve års tid begyndt at sove til 6-6.30. Men nu begynder han igen at vågne tidligt. 4.30 er alt for tidligt synes jeg, det er jo ikke morgen endnu. Men han virker umiddelbart til at have sovet ud, men bliver til gengæld hurtigt træt i løbet af dagen, gaber allerede på vej til børnehaven!
Han får ikke nogen middagslur og er enormt træt når han kommer hjem fra børnehave kl 15.30. Kunne faktisk allerede puttes til natten der, men jeg holder ham oppe til kl 18 hvor han ikke kan holde ud længere. Har også prøvet at vente med at putte ham til kl 19 og endda 20 men det resulterer alligevel i at han vågner kl 4.30, max 5. Og så er det jo endnu værre, da han så har sovet for lidt. Lige nu er vi inde i en ond cirkel og jeg kan ikke finde ud af at komme ud af den. Han vågner tidligt lige meget hvor tidligt/sent han kommer i seng. Måske har det noget at gøre med at der allerede er lyst meget tidligt om morgenen.
Jeg tænker at det må være mig der gør noget forkert siden det er begge børn der nu vågner så tidligt:-) Men jeg prøver jo nærmest alt. Den lille virker også frisk der kl 4.30-5. Hun er ikke sulten, for vil ikke have bryst, vil hellere ligge og pludre:-) Hun får to lurer i løbet af dagen: cirka 1½ time formiddag mellem 8-10 og eftermiddag cirka 2 timer mellem 12-15. Så er hun ret træt ved 19 tiden og puttes til natten der. Vågner cirka 23 og bliver ammet, sover igen. Og vågner så allerede 4.30-5 og virker ret frisk.
Hvis jeg gerne vil ændre på det, hvor mange dage er det så det vil tage før rytmen ændres? Mener jeg har læst noget med 21 dage, kan det passe? Lyder umiddelbart som lang tid, og jeg er bange for at jeg gør dem en bjørnetjeneste ved at give dem for lidt søvn i så lang tid.
Jeg vil i øvrigt fortælle dig at vi har været til en speciallæge med vores søn mht feberkramper.
Tak for dit svar på mit sidste brev om det. Det var rart at få dit syn på det og igen finde ud af at jeg har valgt at gøre det helt rigtige - nemlig at få ham set hos en speciallæge.
Vi var heldige at få en tid hos speciallægen allerede 2 uger efter da der var et afbud. Vi følte for en gangs skyld at der blev lyttet til os og vist forståelse for vores bekymring. Vi vil få en henvisning til en eeg undersøgelse og derefter skal vi mødes med speciallægen igen og se på hvad undersøgelsen viser.
Vi har endelig mødt en som faktisk forstår hvordan vi som forældre har det med et feberkrampebarn. Ikke så underligt, da vi fik at vide at vedkommende også selv har haft et feberkrampebarn. Så vi skulle heldigvis ikke forklare en masse denne gang. Virkelig rart! og endnu mere rart at der ikke sad en kold fagperson og prøvede at "overtale" os ved at fortælle at ingen børn er død af feberkrampe, ingen tager skade af det og de vokser fra det.
Med venlig hilsen
En træt mor...